@article { author = {raeesi, hossein and Najjarian, Mohammad Reza and Maleksabet, Mahdi}, title = {Study of how the noun phrases are structured and evolve In the poems of Nasrallah Mardany}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {22}, number = {49}, pages = {35-68}, year = {2021}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {10.29252/kavosh.2020.13883.2758}, abstract = {One of the important topics in stylistics and grammar is the recognition of noun phrases in a poem. In order to understand a poet’s personal style, along with other factors, the structure and style of the noun phrase used in his poetry must be well evaluated. Among the poets of the revolution, Nasrollah Mardani is one of the few who has done e imagery. Through a descriptive-analytical method, this study seeks to examine the structure of the noun phrases in the poems of Mardani. All the noun phrases are counted and reviewed in three types including pentapartite, quadripartite, and triplex. Also, the number and variety of those phases are shown in corresponding tables. The findings of the study show that Mardani has used actual and potential Persian language capacities to construct noun phrases. His views have gradually changed over time and, as a result, the number of the noun phrase has declined in his later poems. Placing adjectives at the beginning of noun phrases with extra fraction, making noun phrases without nouns, enlightening against the rules and creating phonetic proportions are the most important anomalies in the construction of the noun phrases in his poems.}, keywords = {noun phrase,Structure of the noun phrase,Language evolution,Deviation,Nasrollah Mardani}, title_fa = {بررسی سبک سازه های گروه اسمی و سیر تحوّل آنها در اشعار نصرالله مردانی}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهمی که در بررسی تحول زبان، ارزیابی می­ شود، شناخت «گروه اسمی» است. برای شناخت سبک شخصی شاعران باید در کنار عوامل دیگر، ساختار و سبک گروه­ های اسمی به کار رفته در شعر آنان، به خوبی ارزیابی شود. از آنجا که نصرالله مردانی در بین شعرای انقلاب به ترکیب ­آفرینی ­های تصویری مشهور است، اهمّیّت پژوهش در این زمینه آشکار می­ شود. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی توصیفی تدوین شده است. برای بررسی ساختار گروه ­های اسمی اشعار مردانی، کلیۀ گروه­ های اسمی در سه بخش 5 جزئی، 4 جزئی و 3 جزئی به صورت کامل احصا و بررسی گردیده و تعداد و تنوع آنها در جدول­ های مربوط نشان داده شده است.یافته ­های پژوهش نشان می­ دهد که مردانی برای ساخت گروه­ های اسمی، از ظرفیت­ های بالفعل و بالقوۀ زبان فارسی استفاده کرده است. دیدگاه وی به مرور زمان نسبت به ساخت گروه اسمی (ترکیب­ سازی) تغییر یافته و به همین دلیل از شمار گروه­ های اسمی، در اشعار دوره ­های بعدی او کاسته شده است. آوردن صفت بیانی در ابتدای گروه اسمی با کسرۀ اضافه، ساخت گروه اسمی بدون حضور اسم، به کار بردن مُمَیّزهای خلاف قاعده و ایجاد تناسب­ های آوایی از مهم­ترین فراهنجاری ­های مردانی در زمینۀ ساخت گروه اسمی است.}, keywords_fa = {گروه اسمی,ساختار گروه اسمی,تحول زبانی,هنجارگریزی,نصرالله مردانی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2375.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2375_3fa62e034674b38f02832fe011f4c9c1.pdf} }