%0 Journal Article %T رزم ابزارهای مجازی در شاهنامه %J کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی %I دانشگاه یزد %Z 2645-453X %A حسن زاده, محمدحسین %D 2007 %\ 08/23/2007 %V 8 %N 14 %P 107-137 %! رزم ابزارهای مجازی در شاهنامه %K شاهنامه %K صور خیال %K مجاز %K ابزارهای رزمی %R 10.29252/kavosh.2007.2369 %X صور خیال و تصویرسازی جزو جدایی­ ناپذیر شعر است و اگر آن را از شعر بگیرند، هستی را از او گرفته ­اند؛ از این رو است که شعر را «کلام مخیل» گفته ­اند. می­ توان گفت، صور خیال مهمترین ابزار دست شاعران برای آفرینش آثار ادبی است. فردوسی به مانند دیگر سرایندگان، در سرودن شاهنامه به خوبی از این ابزار بهره برده، اما با توجه به ماهیت حماسی شاهنامه، در آفرینش این تصاویر هنری ابزار دیگری به نام ابزارهای رزمی یا همان سلاح ­های میدان جنگ، در اختیار دارد، به گونه­ ای که در سراسر شاهنامه، چه آن جا که میدان­ های نبرد را توصیف می­ کند، چه زمانی که به غنا روی آورده، شجاعت و دلاوری را با عشق و دلدادگی در هم می­ آمیزد؛ با زبردستی و زیبایی از این دو ابزار بهره می­ برد. جنگ و ابزارهای آن حتی بر فرو رفتن و برآمدن خورشید نیز سایه می­ افکند و تصویرهایی که فردوسی از صبح و شام می­ سازد، بیشتر رنگ حماسی دارد. پیوند این دو ابزار افزون بر زیبایی­ هایی که ذکر شد، سبب ساخت سلاح­ های مجازی در شاهنامه نیز شده است. فردوسی «نهنگ» را به جای «شمشیر» و «اژدها» را به جای «نیزه» نشانده تا هم از تکرار نام سلاح ­ها بکاهد و هم بر زیبایی و رونق کلام خود بیفزاید. در این نوشتار این گونه سلاح ­های مجازی در شاهنامه بررسی می­ شود. %U https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2369_c4019478d500778bbc91a5b50ba30c04.pdf