دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822An Analysis of Attar’s Mosibatnameh based on the play theory and from the perspective of Bakhtinتحلیل مصیبتنامۀ عطّار بر پایۀ نظریۀ «بازی» از دیدگاه باختین942191910.29252/kavosh.2020.1919FAعطیهمشاهری فرددانشآموختة دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تربیت مدرّسحسین علیقبادیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تربیت مدرّسمریمحسینیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه الزهراعلیرضانیکوییدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلانJournal Article20180624Tabaghat Sufia of Ansari (fifth century) and Tazkirat al-Awliya of Attar (sixth century) and Nafahaat ol-Ons of Jami (ninth century) are among the biographies written in three consecutive periods with the sole purpose of teaching the basics of Sufism according to the intellectual attributes. These works explore the personality traits of some scholars including Ibraham Adham. Adham was one of the great Sufis of the second century. He has attracted the attention of biographers due to his significant role in the evolution of the principles of asceticism. This study casts a look at the historical works of Sufis until the time of Jamie and focuses on the Sufi character of Ibraham Adham and some of his beliefs comparatively as presented in the above-mentioned biographies. The results of the study show that Sufism is central to Adham’s character, and Ansari prefers him to other Sufis as an ascetic and a rhetorician. In Tazkirat al-Awliya, however, the humanity side of Adham is highlighted, and he is considered as a man who is on the path of humanity, free thinking, popular campaign and morality.. This study also provides possible reasons for the difference of attitudes in this regard. As a general finding, Ansari is more concerned with Sufism and Sufi ways, Attar deals more with artistic aspects and Jami prefers reasoning approaches.<strong>«بازی» که در معنای عام فعالیتی سرخوشانه محسوب میشود، از زمان اندیشمندان یونان باستان تا امروز، در معانی و کارکردهای گوناگون، بهعنوان اصطلاحی برجسته در حوزههای مختلف کاربرد داشته است. میخائیل باختین، اصطلاح «بازی» را بهعنوان امری جدی، هدفمند و ایدئولوژیک در پیوند با سیاست، اجتماع و متون ادبی مورد توجه قرار میدهد و آن را عامل برهمزدنِ سامانِ گفتمانِ تثبیتشده میداند. از دید او بازی از طرق مختلف به متن خاصیت مکالمهگری میبخشد. </strong><br /> <strong>مصیبتنامۀ عطّار یکی از متنهایی است که در عناصر و ساختار آن، میتوان بازی مورد نظر باختین را ردیابی کرد. این منظومه از سامان مسلط و غالب اجتماعی، مذهبی و عرفانی زمانۀ خود عبور میکند و عناصری چون کارناوال، ژانرهای گفتگوی سقراطی و ساتیر منیپه در شکل آیرونی و نیز نقیضه بهعنوان وسایط بازی، در آن، حضوری برجسته دارند. این جستار با روش تحلیلی </strong><strong>– </strong><strong>توصیفی، عناصر یاد شده را در مصیبتنامۀ عطّار تحلیل میکند و روشن میسازد که عطّار در مصیبتنامه، با تمرکز بر بخشی از متون عرفانی پیش از خود و گفتمان مسلط بر آنها، ساختاری آیرونیک و نقیضی پدید آورده و بدین ترتیب موفق شده است به بازی با عناصر مختلف این متون بپردازد و از این رهگذر، میان عناصر مختلف متن خود و متون پیشین</strong><strong>و نیز آواهای گوناگون حوزۀ عرفان و تصوّف مکالمه ایجاد کند.</strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1919_60f18ba48df77319c7c5d6fc96991b83.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822A comparative study of the character of Ibrahim Adham in Tabaghat Sufia, Tazkirat al-Awliya and Nafahaat ol-Onsبررسی تطبیقی شخصیت ابراهیم ادهم در سه تذکره «طبقات الصّوفیّه، تذکرة الاولیاء و نفحات الأنس»4368192210.29252/kavosh.2020.1922FAحکیمهدانشوردانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدتقویدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدمریمصالحی نیااستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190410Tabaghat Sufia of Ansari (fifth century) and Tazkirat al-Awliya of Attar (sixth century) and Nafahaat ol-Ons of Jami (ninth century) are among the biographies written in three consecutive periods with the sole purpose of teaching the basics of Sufism according to the intellectual attributes. These works explore the personality traits of some scholars including Ibraham Adham. Adham was one of the great Sufis of the second century. He has attracted the attention of biographers due to his significant role in the evolution of the principles of asceticism. This study casts a look at the historical works of Sufis until the time of Jamie and focuses on the Sufi character of Ibraham Adham and some of his beliefs comparatively as presented in the above-mentioned biographies. The results of the study show that Sufism is central to Adham’s character, and Ansari prefers him to other Sufis as an ascetic and a rhetorician. In Tazkirat al-Awliya, however, the humanity side of Adham is highlighted, and he is considered as a man who is on the path of humanity, free thinking, popular campaign and morality.. This study also provides possible reasons for the difference of attitudes in this regard. As a general finding, Ansari is more concerned with Sufism and Sufi ways, Attar deals more with artistic aspects and Jami prefers reasoning approaches.<strong>طبقاتالصوفیۀ خواجه عبدالله انصاری (قرن پنجم) و تذکر</strong><strong>ة</strong><strong>الاولیاء عطّار (قرن ششم) و نفحاتالانس جامی (قرن نهم) از جمله تذکرههای مدونی هستند که نویسندگان آنان در سه دورۀ متوالی، با هدفی مشترک که همانا تعلیم مبانی تصوف بود و البته مطابق با مشخصههای فکری متفاوت، به تبیین ابعاد شخصیت مشایخ و از جمله ابراهیم ادهم پرداختند. ابراهیم ادهم از صوفیان بزرگ قرن دوم بود که به دلیل نقش بسزای او در تحول مبانی زهد و گوشهگیری، مورد توجه تذکرهنویسان قرارگرفته است. </strong><br /> <strong>در این پژوهش، ضمن نگاهی به آثار تاریخی و آثار صوفیان تا روزگار جامی به بررسی تطبیقی شخصیت این صوفی بزرگ در این سه اثر پرداختهایم. حاصل این بررسی نشان میدهد در طبقاتالصوفیه بعد صوفیگری ابراهیم ادهم محوریت دارد و انصاری چه بسا به سبب مبانی اعتقادی خود، بعضی از صوفیان را بر ابراهیم ادهم ترجیح داده است و او را صوفی زاهد و متوکل میداند. در تذکر</strong><strong>ة</strong><strong>الاولیاء، بعد انسانی ابراهیم ادهم برجستـه شده و از او به عنوان فردی پوینده در مسیر انسانیت و آزاداندیش و مبارزی مردمی یاد شده است. در عین حال، </strong><strong>جامی سعی میکند صرفاً ابراهیم ادهم را به صورت یک صوفی اخلاق مدار به تصویر بکشد. در این مقاله، به دلایل احتمالی این تصاویر متفاوت نیز اشاره شده است؛ از جمله اینکه خواجه عبدالله انصاری بیشتر تصوف و راه و رسم صوفیانه را مد نظر داشته و عطّار نگاه هنریتر دارد و جامی روش استدلالیتر را میپسندد.</strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1922_d4c951f5856d117b7d9897eb911b80ad.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822A review of the research on Attar in the articles published from the 1991 to 2018بررسی پژوهشهای عطّارشناسی در حوزه مقالات (1370 تا 1397)6996195810.29252/kavosh.2020.1958FAمهدیاسمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد بنابناصرعلیزادهاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانآرشمشفقیاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد بنابJournal Article20181211This article studies the research works about Attar published from 1991 to the end of 2019. The aim of this study is to investigate the quantity and quality of the research in academic journals. The research works have been reviewed in three terms including historical course of development, approaches adopted to Attar's works and thematic axes. In recent years, 280 articles have been published in 45 scholarly journals. Also, 452 authors from 88 the state universities, Azad University, Payame Noor University, and non-collegiate centers have contributed to the writing of the articles. The result of this study shows a growth in the number of the research papers about Attar in the eighties and nineties. Among Attar's works, Mantiq al-Tair is at the forefront of the research. The main topics of research in these years include the ‘Content study of Attar’s works’, ‘Analysis of Attar's works based on literary theories’, ‘Structural, linguistic and rhetorical analysis of Attar’, ‘Comparative study’ and ‘Criticism of Attar’s works and thought’. Since the mid-eighties, there have been changes in the content analysis and the attitudes toward the content of Attar's poetry. Even his thoughts have been criticized. The main direction of the studies ever conducted is the comparative analysis of Attar's works with international works as well as the analysis of his works based on literary theories, which has been increasing since the eighties. However, there is little research on the linguistic and rhetorical issues in Attar’s works.<strong>در این مقاله، پژوهشهای عطّارشناسی در حوزۀ مقالات از سال 1370 تا پایان سال 1397 بررسی شده است. هدف پژوهش بررسی </strong><strong>کمیّت</strong><strong>و</strong><strong>کیفیّت</strong><strong>پژوهشهای</strong><strong>عطّارشناسی در مجلات علمی پژوهشی است، پژوهشها در سه مؤلّفة سیر تاریخی، رویکرد به آثار عطّار و محورهای موضوعی به بحث گذاشته شده. </strong><strong>در این زمینه، طی این سالها تعداد 280 مقاله در 45 مجلۀ علمی پژوهشی چاپ شده است، تعداد 452 نویسنده از 88 دانشگاه ملی، آزاد، پیام نور و غیر دانشگاهی در نگارش مقالات مشارکت داشتهاند. </strong><br /> <strong>حاصل پژوهش، بیانگر رشد عطّارپژوهی در دهۀ هشتاد و نود است، از آثار عطّار، منطقالطیر در صدر پژوهشها قرار دارد، موضوعهای «بررسی محتوایی آثار»، «تحلیل آثار عطّار براساس نظریههای ادبی»، «تحلیل ساختاری و زبانی و بلاغی عطّار»، «بررسی تطبیقی» و «نقد آثار و اندیشه» محورهای اصلی موضوع عطّارپژوهی در این سالها هستند. از نیمۀ دوم دهۀ هشتاد به بعد، تحولات در تحلیل محتوایی ایجاد شده، نگرشها به محتوای شعر عطّار تغییر کرده و حتی اندیشههایش نیز نقد شده است. تحول اساسی پژوهشها، توجه به بررسی تطبیقی آثار عطّار با آثار بین المللی و تحلیل آثار وی براساس نظریههای ادبی است که از دهۀ هشتاد تاکنون در حال افزایش است، ولی در زمینۀ بررسی زبانشناسی و بلاغت، پژوهشهای اندکی دیده میشود.</strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1958_2fab5cf076f575973397706e50c2d232.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822A comparative study of the verbal processes in the works of Shahab Al Din Khorandezi Zaydari and Atâ-Malek Juvayni through the systematic functional approachبررسی مقایسهای انواع فرایندهای فعلی بهکاررفته در دیباچۀ آثار شهابالدّین خُرندزی زیدری و عطاملک جوینی، با رویکرد زبانشناسی نقشگرای نظاممند97122196410.29252/kavosh.2020.1964FAنسرینخانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه رازیمحمّدایرانیدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه رازیJournal Article20180731Systematic functional linguistics is a linguistic theory applied in the analysis of literary texts. The theory especially takes the social role of language into account. In a functional grammar, meaning is of specific importance and is manifested in three metafunctions including reflection, intra-individuality and intertextuality. In the reflection metafunction, language plays an experimental role to reflect the human experiences of the external world. It passes the secular experiences to the mental one and then expressed them. It reflects different verbal processes to convey the writer's view of the world to the audience and is effective in creating a specific style. After identifying these linguistic processes, the present study examines four Persian historical books titled <em>Nafthat Al-Masdour and Sirat Jalal Al-Din Monkabarani </em>by Shahab Al-Din Zaydari as well as <em>Tarikh Jahangushay Juvayni and Tasliat Al-Ekhvan </em>by Atâ-Malek Juvayni. The results of the study show that every one of these two writers has applied his own specific processes, but each one has used the same set of processes in both of his works. This indicates the ability of processes to create certain personal styles. It is also found that there is a high frequency of secular cases in Zidari's works, which is because the writer expresses what he sees appropriately with the his presence in the events. However, the high frequency of connections in Atâ-Malek Juvayni’s works is due to his assigning different features to the processes, designing situational connections because of being absent in those events; he has heard them or read about them in books.<strong>زبانشناسی نقشگرای نظاممند یکی از نظریّات زبانشناسی است که در تحلیل و مطالعۀ متون ادبی کاربرد دارد. در این نظریّه به کارکرد زبان در متن و نقش اجتماعی زبان توجّه ویژهای میشود. در دستور نقشگرا، معنی اهمّیّت ویژهای دارد و در سه فرانقش اندیشگانی، بینافردی و متنی، متجلّی میشود. در </strong><strong>نقش اندیشگانی زبان و کارکرد تجربی آن ـ که نقش </strong><strong>معرّفی و بازنمایی تجربههای </strong><strong>انسان در برخورد با دنیای بیرون و عبور این تجربههای مادّی به ذهن و سپس بیان آنها را بر عهده دارد</strong><strong> ـ از فرایندهای گوناگون که در فعل رخ میدهد و در تبیین نگرش نویسنده به جهان، مؤثّر و در ایجاد سبک، اثرگذار است، سخن به میان میآید. </strong><br /> <strong>در پژوهش حاضر، پس از تبیین این فرایندها، کاربرد آنها در چهار کتاب تاریخی به زبان فارسی، یعنی </strong><strong><em>نفثةالمصدور</em></strong><strong> و <em>سیرت جلالالدّین منکبرنی</em>، اثر شهابالدّین زیدری نسوی و <em>تاریخ جهانگشای جوینی</em> و </strong><strong><em>تسلیةالاخوان</em></strong><strong><em>،</em></strong><strong> نوشتۀ عطاملک جوینی بررسی شده است. نتایج بررسی نشان داد که هر یک از این دو نویسنده ترتیب خاصّی از فرایندها را به کار برده که با دیگری متفاوت است؛ حال آنکه هر کدام از آنان در هر دو اثر خود ترتیب یکسانی را به کار بردهاند. این امر</strong><strong> نشاندهندۀ سبکساز بودن فرایندها و تأثیر آنها در پیدایش سبک شخصی نویسندگان است. همچنین، بر پایۀ یافتههای این پژوهش، </strong><strong>بسامد بالای فرایندهای مادّی در آثار زیدری، نشان میدهد که نویسنده آنچه را میبیند به مخاطب عرضه میکند (متناسب با حضور نویسنده در رویدادها)؛ برخلاف عطاملک جوینی که بالابودن بسامد رابطهای در نوشتههای او حاکی از آن است که وی با انتخاب این فرایند، ویژگیهای موقعیّتهای گوناگون را به شرکتکنندگان در فرایند نسبت داده و به توصیف و بیان روابط موقعیّتی پرداختهاست- چراکه او خود در زمان رخدادها حضور نداشته و آنها را از دیگران شنیده یا در کتابها خواندهاست. </strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1964_bfbb9b3385df4e68153d143f810b7856.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822Investigating the influence of Vahshi Bafghi on Persian poetryبررسی و تحلیل حوزۀ نفوذ طرز وحشی بافقی در شعر فارسی123162188610.29252/kavosh.2020.10540.2376FAسید محمودریحانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اصفهانمحمودبراتیاستاد گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180917With the specific stylistic manners in his eminent works, Vahshi Bafghi has exerted intellectual and literary influences on the literature of his time and after it. His poetry has been favored since the time he lived, and some biographers have referred to it as ‘easy but impossible’; that is, easy to read and understand but hard to imitate. His poems are, indeed, simple, plain, and devoid of ceremonious literary devices and poetic exaggeration. They have been widely favored owing to their love orientation, frequent turns away from the beloved, introversion, frankness and fiery language derived from an inflammatory heart. These features have attracted the attention of many poets and induced them to follow various aspects of his works. In this paper, we seek to compare the works of Vahshi, his contemporary poets and those after him so as to evaluate their verbal and spiritual similarities, to detect the ways he turns away from his beloved, and to identify the aspects of his poetry that have attracted his followers and the public mass.<strong>وحشی بافقی با آفرینش آثاری ماندگار بهخصوص در طرز وقوع و واسوخت در شعر فارسی، از نظر فکری، زبانی و ادبی در ادبیات روزگار خود و پس از خود تأثیرات بسیار داشتهاست. شعر او از زمان شاعر شهرت داشته و در تذکرهها با صفت «سهل و ممتنع» خوانده شده که آسان مینماید ولی پیروی از آن مشکل است؛ شعری که ساده، بیپیرایه و خالی از هر گونه صنایع لفظی متکلفانه و اغراق</strong><strong>های</strong><strong> شاعرانه است. </strong><br /> <strong>این ویژگیها به همراه عشقگرایی و با بسامد بیشتر واسوخت، درونگرایی، صراحت بیان و زبانی آتشین برخاسته از درونی ملتهب، مورد توجه بسیاری از شاعران و شعردوستان قرار گرفته و تلاش کردهاند از جنبههای گوناگون از آثار او پیروی کنند. در این نوشتار تلاش خواهد شد تا با مقایسۀ آثار او و شاعران همعصر و پس از او و ارزیابی شباهتهای لفظی و معنوی بین آنها، تا حد امکان، جایگاه وحشی در طرز واسوخت و میزان توجه به او را بسنجیم؛ جنبههای مورد توجه و پیروان این شاعر را ارزیابی کنیم و دلایل مقبولیت او را نزد عامه و شاعران، روشنتر سازیم. <br /></strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1886_9eb2675480d7569612e7adc1d554011a.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822Identifying the Themes Coordinate with and Contrary to the Iranian-Islamic Culture in Children's Literature of Age Group B: Using Content Analysis Methodشناسایی مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی درادبیات کودکان گروه سنی «ب» با استفاده از روش تحلیل محتوا163188188710.29252/kavosh.2020.11526.2496FAاحمدزندوانیاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزدفاطمه ساداتمیرحسینی نیریدانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه یزدمریمکیاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزدJournal Article20190204The purpose of the present study was to identify the themes that are coordinate with and contrary to the Iranian- Islamic culture in children's literature, using content analysis (quantitative and qualitative). The statistical population consisted of all students, at second and third grade elementary school (age group B) in the academic year 2016-2017 (12933 students) out of which 1000 were selected by cluster random sampling. The research tools included a researcher-made questionnaire on the themes that were coordinate with and contrary to the Iranian-Islamic culture. In the first step, using a quantitative questionnaire, a sample of thousands of students was asked to rate their favorite books. Then, using SPSS23 software, twenty of the most popular books were identified and their frequency was determined. In the second phase, the most read books were provided to 20 literary experts in the form of a qualitative researcher-made questionnaire. They were then surveyed about the positive and appropriate themes as well as the negative and conflicting ones. Finally, the content analysis of the qualitative results showed that among the positive themes, the themes of "ultimate victory over evil" and "family and marriage" and among the negative themes, the theme of "magic" had the highest degree of agreement. The books also seem to focus on topics such as religious doctrines, fantasy nutrition, dealing with children's real-life needs, and teaching them how to deal with problems. Overall, the reviewed books had more positive themes than negative ones.هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی در ادبیات کودکان، با استفاده از روش پژوهش تحلیل محتوا (کمّی و کیفی) است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، 1000 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته (کمّی) و پرسشنامه محقق ساخته درباره مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی (کیفی) بود. در مرحله نخست، با استفاده از پرسشنامه کمّی، از نمونه هزارنفری دانش آموزان، درباره کتابهای موردعلاقهشان نظرخواهی شد. سپس با استفاده از نرمافزار Spss، بیست مورد از پر خوانندهترین کتابهای موردعلاقه آنها شناسایی و فراوانی هر یک از کتابها مشخص گردید. در مرحله دوم، کتابهای پر خواننده، در قالب پرسشنامه محقق ساخته کیفی در اختیار 20 نفر از صاحبنظران (شامل اساتید فلسفه تعلیم و تربیت، زبان و ادبیات فارسی و کارشناسان کتاب کودک) قرار گرفت. بدین ترتیب از آنها درباره مضامین مثبت و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و مضامین منفی و مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی نظرسنجی شد. درنهایت نتایج پرسشنامه کیفی نشان داد که در میان مضامین مثبت، «پیروزی نهایی خوبی بر بدی» و «ازدواج» و در میان مضامین منفی، «جادو» دارای بالاترین میزان توافق هستند. همچنین به نظر میرسد در این کتابها به آموزههای مذهبی، تغذیه خیال، کمک به زندگی واقعی کودک و آموزش چگونگی مواجهه با مشکلات توجه شده است. درمجموع، کتابهای بررسیشده از مضامین مثبت بیشتری در مقایسه با مضامین منفی برخوردار بودند.https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1887_cb39514990b1e451de53cf03a23e797e.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822Necessity of revising the Athir omani Courtضرورت تصحیح مجدد دیوان اثیرالدین اومانی189214188810.29252/kavosh.2020.1888FAمحمدرضاپاشاییاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهرانهادیدهقانیاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران0000-0003-4719-5717حجتکجانی حصاریدانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180725Athir-o-ddin Omani is a poet of the sixth and seventh century AH. His only remaining work is the Divan, which includes poems, sonnets, ballade, ode, quatrain and tarkibband (literally composite-tie). The poet's poem is a link between Khorasani and Iraqi styles and because of its inclusion on the words, idioms, verses and interpretations of the poet's covenant, as well as the presence of numerous historical and literary references, it was necessary to pay more attention to the correction of the abovementioned court. Correction of the Divan of the Islamic Republic of Iran by the library, museum and documentation center of the Islamic Consultative Assembly in 2011. The present study, based on the eclectic method, reviews and criticizes the errors and omissions of the revised version. By examining and analyzing the text corrected based on the eclectic approach, the bugs and errors in that text reveal that they are The imperfect title of the Supreme Divan, incorrect prefixes in duplicates, typos and spelling mistakes, incorrect and incomplete references, scientific errors, and errors in the writing of internal and external references and the list of references. Since every version is a valuable cultural and literary treasure, the bugs to correct the text must be resolved in order to preserve the authenticity of the legacy. It is hoped that the findings of this study will be taken into consideration and that these shortcomings will be addressed in the next edition.<strong>اثیرالدین</strong><strong> اومانی</strong><strong> از شاعران قرن ششم وهفتم هجری است</strong><strong>. </strong><strong>تنها اثر برجای مانده از وی، دیوان اوست که شامل قصاید، غزلیات، قطعات، رباعیات و ترکیببندها میشود.</strong><strong>در شعر این شاعر پیوندی میان سبکهای خراسانی و عراقی دیده میشود و بهدلیل شمول آن بر الفاظ، اصطلاحات، کنایات و تعبیرات رایج عهد شاعر و نیز وجود اشارات تاریخی و ادبی فراوان، دقّت بیشتر در نقل دیوان مذکور، ضروری به نظر میرسید</strong><strong>. تصحیح دیوان</strong><strong>اثیرالدین اومانی در سال 1390 از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشرگردیده است</strong><strong> و</strong><strong> پژوهش حاضر بر اساس روش التقاطی، به بررسی و نقد اشکالات و سهوهای تصحیح نسخۀ مزبور میپردازد. </strong><br /> <strong>با بررسی و تحلیل متن فوق</strong><strong>برمبنای رویکرد التقاطی، اشکالات و لغزشهایی در آن متن، آشکار میشود که بدین قرارند: عنوان ناقص دیوان چاپی، ترجیحات نادرست در نسخهبدلها، اغلاط نگارشی و املایی و رسمالخطّی، لغزش در ارجاعها، اشتباهات علمی و لغزشهایی در فهرست منابع. از آنجا که هر نسخة خطی در حکم گنجینۀ ارزشمند فرهنگی و ادبی محسوب میشود بایسته است که برای حفظ اصالت این دیوان نیز اشکالات واردشده در تصحیح متن آن برطرف گردد.</strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1888_fef2a0b47189cc2f3aaf938e2e421250.pdfدانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X214520200822Meanings of Addressing in Nezami's Saghinameبررسی معانی خطاب در ساقینامههای نظامی215241188910.29252/kavosh.2020.1889FAلیلاگلویدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایراناحمد رضاکیخا فرزانهدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانJournal Article20180703Saghi-Nameh(tapster poems) is an important subjects in Persian literature. Saghi-Nameh is a kind of poetry in which the poet describes his/her ideas about life specially, human being, by using wine terms and addressing to the tapster (Saghi). Nezami Ganjavi is the first who composed an absolute Saghi-Nameh. Nezami has expressed his ideology about life and world, specially, Carpe Diem, by the means of addressing to the tapster, requesting from, and complaining to him/her. In this survey which is a library- analytical research, we will try to discuss quantitative and qualitative properties of addressing, requesting and complaining in Nezami’s Saghi-Namehs. Complaint has three different axes in Nezami’s Saghi-Namehs. In these poems he sometimes complains of the tapster, sometimes of himself/herself and sometimes of the life condition and the people of the time. Also, Nezami is well aware of the usages of different types of addressing, requesting and the intentions to convince his readers.<strong>ساقینامه شعری است که در آن، شاعر با خطاب به ساقی و استفاده از اصطلاحات میخانهای، ضمن بیان احساسات شاعرانه، نگرش خویش به جهان هستی و خصوصاً انسان را مطرح میکند. نظامی گنجوی نخستین شاعری است که ساقینامهای مستقل را درون متن منظومۀ لیلی و مجنون و در قالب مثنوی و بحر متقارب سروده است. او در ساقینامههای خود، نگرش خویش را به جهان هستی و خصوصاً موضوع غنیمت شمردن فرصت، با کمک خطاب به ساقی، طرح تقاضا و بثّالشّکوی نزد وی مطرح کرده است. </strong><br /> <strong>در این پژوهش که با روش کتابخانهای و به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی انجام میشود، تلاش شده است تا ویژگیهای کمّی و کیفی خطاب، تقاضا و بثّالشّکوی در ساقینامههای نظامی بررسی شود. موضوع بثّالشّکوی در ساقینامههای نظامی سه محور اصلی دارد. در این اشعار، او گاهی از ساقی، گاهی از خویش و گاهی از روزگار و اهل زمانه شکایت میکند. نظامی همچنین، بخوبی بر کارکرد انواع مختلف خطاب و تقاضا و اغراض آنها تسلّط داشته و از آنها برای تأثیر گذاشتن بر مخاطب شعر خود بهره گرفته است.</strong>https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1889_e5cb190daa5901ba69b0f20d1f8e2c5b.pdf