دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219A Study of Rhetorians' Views on Epanalepsisتحلیل و بررسی دیدگاههای اندیشمندان علوم بلاغی در زمینۀ تصدیر92652FAسیداحمدپارساعضو هیأت علمی دانشگاه کردستانJournal Article20100705<em> </em> <br /> <em> </em><br /><em> </em> <br /><em>One of the literary features of rhetoric is Epanalepsis, the repetition of the initial word of a couplet at the end of the same couplet; this very repetition makes the discourse beautiful and aesthetic. The name given to this literary figure has caused a lot of controversies among the Arab and Iranian literary men. To Ibn_Moataezz, Sakkaki, Khatib Tabrizi, Saddin Taftazi and some other Arab literary men, and to many of the Persian speaking rhetorians, this figure of speech has been referred to as Epanalepsis; whereas, Mohammad Ibn Omar Radviani, Shams Ghais Razi, and those who follow them and some of the contemporary authors of books written on Figures of Speech, have referred to it as Anadiplosis.</em> <br /><em>The present study aims at investigating the justifications for the opposite views clarifying the more accurate one and stating the documented proofs. To do so all the reliable Arabic and Persian literary sources have been analyzed. This study follows a descriptive style based on a literary method of research. The results of present study indicate that one can achieve a better understanding of this figure of speech.</em> <br /><em> </em> <br />یکی از آرایههای ادبی «ردّ العجز علی الصّدر» است که از تکرار واژۀ آغاز یک بیت در پایان آن پدید میآید و همین تکرار موجب زیبایی کلام میگردد. نام این آرایه موجب اختلاف نظر ادبای عرب و ایرانی گشته است. آنچه را ابن معتز، سکّاکی، خطیب تبریزی، سعد الدین تفتازانی و دیگر علمای عرب از آغاز تا امروز و بسیاری از اندیشمندان علوم بلاغی زبان فارسی «ردّ العجز علی الصّدر» نامیدهاند، در نظر محمّدبن عمر رادویانی، شمس قیس رازی و به تبع آنان، برخی از مؤلّفان معاصر کتب بدیع، «ردّ الصّدر الی العجز» خوانده شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی دلایل این اختلاف نظر و نمایاندن دیدگاه درستتر با ذکر دلایل مستند است؛ به همین منظور، همۀ آثار معتبر عربی و فارسی بررسی گردیده است. <br />بررسی ها بیانگر آن است که اختلاف نظر بر سر واژۀ «رد» است که در فارسی معانی مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. این واژه بر اساس تداعی معانی و زیبایی شناسی بهتر است. «رد العجز علی الصّدر» خوانده شود. <br /> <br /> <br /><br clear="all" /><br /><br /><br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520120320Suffix /-e/, a Multi-functional Affix in Persianپسوند ( - ه) وندی پرکاربرد در زبان فارسی (رویکردی توصیفی)275656FAمحمد جعفرجباریاستادیار دانشگاه یاسوجJournal Article20120128<em>Abstract </em><br /><em> </em> <br /><em>One of the literary features of rhetoric is Epanalepsis, the repetition of the initial word of a couplet at the end of the same couplet; this very repetition makes the discourse beautiful and aesthetic. The name given to this literary figure has caused a lot of controversies among the Arab and Iranian literary men. To Ibn_Moataezz, Sakkaki, Khatib Tabrizi, Saddin Taftazi and some other Arab literary men, and to many of the Persian speaking rhetorians, this figure of speech has been referred to as Epanalepsis; whereas, Mohammad Ibn Omar Radviani, Shams Ghais Razi, and those who follow them and some of the contemporary authors of books written on Figures of Speech, have referred to it as Anadiplosis.</em> <br /><em>The present study aims at investigating the justifications for the opposite views clarifying the more accurate one and stating the documented proofs. To do so all the reliable Arabic and Persian literary sources have been analyzed. This study follows a descriptive style based on a literary method of research. The results of present study indicate that one can achieve a better understanding of this figure of speech.</em><br />پسوند (- ه / - ـه = /e/) از پرکاربردترین وندهای فارسی است. نقشاختصاصی و زایای این وند، ساختن صفت مفعولی یا اسم مفعول از بن گذشتة فعل است، به این معنی که از پیوند (- ه) با بن گذشتة همة فعلها میتوان صفت مفعولی یا اسم مفعول ساخت. اما وند (- ه)، افزون براین نقش، دارای نقشهای فرعی دیگری از جمله ساختن اسم مصدر و اسم ابزار از بن مضارع است که کمتر بدانها پرداخته شده است. از طرف دیگر اغلب دستورنویسان بررسی خویش را درباره (- ه) به پیوند این وند با صورتهای زبانی بسیط محدود کرده و به واژههای مرکبی که بر اثرافزایش وند (- ه) ساخته شده، نپرداخته و در نتیجه شمارمتنوعی از ساختواژههای مرکب حاصل از پیوند این وند را از قلم انداختهاند. دیگراین که گاه مثالهایی که ذیل یک مقوله از نقشهای این وند ثبت شده از اساس با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند، به طوری که میبایست ذیل مقولههای متفاوت درج میشدند. و بالاخره این که تحلیلهای انجام شده دربارۀ برخی از نقشهای این وند، گاه تجویزی است و در نتیجه از پاره ای از لغزشها مصون نمانده اند. در این مقاله با واکاوی و نقد پژوهشهای پیشینیان، به شیوهای توصیفی، وند (- ه) مورد بررسی قرار میگیرد و برخی از نقشهای این پسوند که از نظرها دورمانده، معرفی و نقشهای متنوع آن به صورت مجزا و تفصیلی عرضه میشود. <br /> <br /> <br /><br clear="all" /><br /><br /><br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520120320The Nezami's Humanistic Message to the People of the Worldپیامهای انسانی نظامی برای دغدغههای انسان معاصر578658FAمریمصادقیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحسینعلیقبادیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسناصرنیکوبختدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20110204<em> </em><br /><em> </em><br /><em>Nezami is known as a lyric poet who follows the lyric school, but a investigation of his works, shows that he is eloquent, wise man and witty (skillful) superior in creation of meaning. He is a world-wide scholar and a powerful poet who is not only as the producer of meaning but also has such a power that can make a complex poetic and artistic elements in his work with new messages to the modern people. With a descriptive-analytical approach, the researchers have made a complete investigation in Makhzan-al-Asrar and Iqbal Nameh to reveal their universal and humanistic messages. The results of the study clearly show that the main theme of his works refers to the potentials of human existence which can bring peace to human mind. Among Nezami's teachings are the dignity of human life which urges for security and peace and also opposition against any transgression.</em><br /> <br /><br />نظامی گنجوی، در نگرشی غالب، بیشتر به شاعری تغزّلی و پیرو مکتب غنایی شهرت یافته است اما واکاوی دقیق آثار وی حقیقتی دیگرگونه از سیمای واقعی نظامی برای انسان امروزی بازگو میکند که همانا ساحت خردورزانه و تعلیمی او و سخن پردازی هنرمندانه و پرشگرد او در پروردن معنی و خلق شعر حکمی و انسانی است. توجه به پیوند هنرمندانۀ صورت کلام او با معانی بلند و در نتیجه فربگی کلام حکیمانه اش، تصویری جامع الاطراف از نظامی به نمایش میگذارد که تک ساحتی و یکسونگری ذهنی را از او بازمیدارد. از این روست که عموم آموزههای وی جنبههای جهانی به خود گرفته و پیامی نو برای انسان امروز به ارمغان آورده است. این پژوهش بر آن است که جنبههای جهانی و پیامهای انسانی شعر نظامی را با تأکید بر مخزن الاسرار بررسی نماید. <br />روش پژوهش در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رهیافت هرمنوتیک است که با استقصا درآثار نظامی، بویژه مخزن الاسرار و به روش اسنادی صورت گرفته است. از نتایج کاربست این رهیافت علمی و تتبع در آثار یادشده برمیآید که از نظر این شاعر بزرگ، توجّه به خویشتن شناسی و تأمل در ساحتهای بیکران وجود آدمی، راهکاری اساسی برای رهایی از قید و بندهایی است که مخّل آرامش فکری و روحی انسان است. از این رو، اهمّیّت دادن به مکانت و کرامت انسان در گردونۀ هستی و نفی خشونت و دعوت به نیکی و صلح، از محورهای عمدۀ پیامهای نظامی است و تأویلات ویژه و نگـاه وی به جهـان با رویکرد ی فرازمانی و فرامکانی، حکایت از جهانی بودن پیامهای او دارند. <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520120320An Analysis of narrative and storied Motifs in “Nafsatol masdoor”بررسی روایت و بن مایههای داستانی در نفثهالمصدور8713459FAمحمودرنجبردانشجوی دکتری دانشگاه گیلانمحمد علیخزانه دارلواستادیار دانشگاه گیلانJournal Article20101005<br /><em> </em> <br /><em>One of the most important linguistic theories that attracted literary critics and mythologists is " second order" or implicit meaning in the semiotics science. With the help of this theory myth and pure poetry not only have an explicit and clear meaning in the first order, but also refer to elevated levels to which readers subscribe meaning. Story of Zahak as one of the most beautiful Shahnameh' stories has common features with myths. According to the structure, language hides meaning in the first order (explicit) and elevates it to the second order (implicit). So first structure of this theory is a signifier which refers to many signfieds not just to one signifier and creates a second order which is understandable by some oppositions. This research tries to study language second order and binary opposition. Moreover, this study attempts to scrutinize characters of Jamshid being and Jamshid himself which can portray binary nature of humanity which sometimes has spiritual (Faraidooni) and sometimes has corporeal (Zahaki) aspects.</em><br /> <br /> <br />نفثهالمصدور یکی از آثار مهم تاریخی، ادبی اوایل قرن هفتم هجری قمری است. شهاب الدّین محمّد خرندزی زیدری نسوی در سال 628 (ه.ق) - چهار سال پس از مرگ سلطان جلال الدّین خوارزمشاه- این اثر را به منظور شرح مصایب خود در زمان ملازمت و پس از مفارقت از سلطان، خطاب به یکی از متنفذین دیار خود نوشته است. اگرچه نویسندة اثر قصد داستان گویی نداشته؛ امّا ترتیب انتخاب ماجراها، نظمی علّی و معلولی به همراه بن مایههای روایی را به وجود آورده است. پرسش اساسی پژوهش این است که آیا میتوان نفثهالمصدور را یک اثر روایی با بن مایههای داستانی دانست؟ برای پاسخ به این پرسش، با واکاوی روایت نفثهالمصدور تلاش شده است، تاآن رااز منظر جنبههای روایت و تطبیق چهار مقولة مبانی روایت، کانونی شدگی، زاویۀ دید و گفتمان روایی- به منظور محدود شدن در حدّ یک مقاله- مورد بررسی قرار دهیم . <br />استفاده از چارچوب روایت در نفثهالمصدور نشان میدهد، اگر چه نویسنده قصد داستان گویی نداشته است، امّا در پس آرایههای متعدد و نثر مصنوع این اثر، بن مایههای داستانی وجود دارد. <br />با بسط این روش، و توسّع در به کارگیری عناصر داستانیِ امروز در آثار تاریخی ادبی کهن، -بخوبی- میتوان این آثار را تحلیل و بخشی از جنبههای پنهان آنها را نشان داد. <br /> <br /> <br /> <br /><br clear="all" /><br /><br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130321The Binary Opposition of Signs in the Story of Zahak تقابل دو گانۀ نشانهها در داستان ضحاک11513480FAعلی حسنسهراب نژاداستادیار دانشگاه پیام نور ایلامJournal Article20101005 <br /> <br /><em> </em> <br /><em>One of the most important linguistic theories that attracted literary critics and mythologists is " second order" or implicit meaning in the semiotics science. With the help of this theory myth and pure poetry not only have an explicit and clear meaning in the first order, but also refer to elevated levels to which readers subscribe meaning. Story of Zahak as one of the most beautiful Shahnameh'' stories has common features with myths. According to the structure, language hides meaning in the first order (explicit) and elevates it to the second order (implicit). So first structure of this theory is a signifier which refers to many signfieds not just to one signifier and creates a second order which is understandable by some oppositions. This research tries to study language second order and binary opposition. Moreover, this study attempts to scrutinize characters of Jamshid being and Jamshid himself which can portray binary nature of humanity which sometimes has spiritual (Faraidooni) and </em> <br /> <br /> <br /> <br /><br />یکی از نظریه های مهّم زبانی که توجّه بسیاری از منتقدان ادبی و اسطورهشناسان را به خود جلب کرده است، نظریۀ دلالت ضمنی یا دلالت ثانوی زبان در اصطلاح علم نشانه شناسی است. با این نظریه، شعرهای ناب و اساطیر، دیگر تنها بر یک معنی عادی و معّین که در سطح اوّلیۀ زبان مطرح میشوند، دلالت ندارند بلکه به معانی و سطوح بالاتری ارجاع میدهند که خواننده در مفهومبخشی به آنها سهم بسزایی دارد. <br />داستان ضحاک، یکی از زیباترین داستانهای شاهنامۀ استاد توس است که مرزهای مشترکی با اساطیر دارد. زبان در این داستان بر اساس ساختار، معنی را پنهان میکند و به سطوح بالاتری از سطح دلالتی اوّلیّه، اعتلا <br />می بخشد. بنابراین، ساختار اوّلیّۀ داستان، دالی است که نه تنها به یک مدلول، بلکه به دالهای دیگر ارجاع میدهد و نظامی ثانوی در زبان ایجاد میکند که گاهی بر اساس برخی تقابلها، قابل درک است. <br />تقابل دوگانه در زبانشناسی و نشانهشناسی و در نقد ساختارگرایی و پساساختارگرایی، عناصری اساسی و مفاهیم کلیدی هستند که در تفسیر و تأویل معنا مورد توجّه قرار میگیرد. دراین مقاله سعی میشود با تبیین نظریۀ دلالت ضمنی(نظام ثانوی زبان) و تقابل دوگانه، شخصیّتهای جمشید، ضحاک و فریدون به عنوان نشانههایی با دلالت ثانوی و دارای ابعادی متقابل مورد بررسی قرار گیرد و به این درک و تأویل نشانهشناختی نزدیک گردیم که اولاً استفاده از تقابلهای دوگانۀ نشانهشناسی، در تحلیل شخصیّتهای داستان ضحاک میتواند راهگشا باشد، ثانیاً شخصیّتهای ضحاک و فریدون میتوانند به ابعاد دوگانۀ وجود جمشید تأویل شوند؛ ثالثاً جمشید خود نیز میتواند سیمای انسانی دوبُعدی و برزخی را تصویر کند که گاه بُعدی اهورایی(فریدونی) و گاه بُعدی اهریمنی(ضحاکی) دارد. <br /> <br /><br /> <br /><br clear="all" /><br /><br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130405"Kenari" (rhythmic) Music in Sur-Sonnetکارکرد دیگرگون قافیه در غزل معاصر13516392FAغلامرضاکافیاستادیاردانشگاه شیرازJournal Article20101024<em> </em> <br /><br /><em> </em> <br /> <br /><em> </em> <br /><em> </em> <br /> <br /><em> </em> <br /><em>The current century has been called "heresy age" symbolically indicating lots of literary evolutions which have occurred in this era. As we can see Persian literature has also experienced its own structural evolution in this century.</em> <br /><em>The basis of present paper is a type of literary evolution in a literary form named "Sur-Sonnet". Meta Sonnet, modern Sonnet or progressive Sonnet is literary form which has employed all the elegances and capabilities of the free poetry and still remains traditional. In this study an effort has been made to provide a description of Sur-Sonnet and its engagement with the scaled rhyme and its types, phonic rhyme, playing with rhyme and slip in rhyme. The results of the study can show the state of contemporary sonnet and the formation of Sur-Sonnet.</em> <br /><em> </em> <br /><br /><em> </em> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> قرن حاضر، عصر بدعتکاری خوانده شده است و به همین سبب، تحوّلات ادبی نیز در این دوره فراوان بوده و ادبیات فارسی گستردهترین تحول ساختاری خود را در این قرن تجربه کرده است. بنیان این نوشته نیز برگونهای تحول ساختاری در غزل معاصر به همراه نشان دادن طرفهکاریها در قافیۀ آن استوار است. در این مقاله به کارکرد قافیۀ مدرّج و انواع آن، قافیۀ آوایی، بازی با قافیه، لغزش در قافیه پرداخته شده، یافتهها نیز با آمار و ارقام در دو جدول نشان داده شدهاند و در مقدمه، در چگونگی غزل معاصر سخن رفته است. براساس یافتهها «مدرّج وابسته» شگرد مطلوب غزلسرایان در قافیه به حساب میآید و «قافیۀ آوایی» در مرتبۀ دوم قرار دارد.<br /> <br /><br /> <br /> <br clear="all" /><br /><br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130405The Function of Metalinguistic Communicative Performance in Mostafa Mastour's Storiesکارکرد کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستانهای مصطفی مستور16519693FAاحمدرضیدانشیار دانشگاه گیلانسمیهحاجتیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلانJournal Article20101127<em> </em> <br /><em> </em> <br /><br /><em> </em> <br /><em>Mostafa Mastour is one of the contemporary novelists whose fictional works have been welcomed by addressees and critics and some of his works have been translated to many languages. In the present study the reflection of metlinguistics performance and its major functions in Mostafa Mastour's stories (love on the sidewalk, the pig's bone and leprous hands, some creditable narratives, the story of a love without V O E, I'm omniscient, I'm not a bird, kiss God's gorgeous face) will be analyzed with an interdisciplinary approach. Metalinguistic communication includes considerable content of the narration of story and they include body language such as movement and hints, gestures and the manners of eyes. In this article in addition to the importance of non-verbal communications in story-writing and their role in formation of the elements of the story such as personalization, theme and different functions of non-verbal behaviors such as emphatic, supplementary, substitutionary, refuting functions will be examined and it will be clarified which functions have been paid more attention to in Masrour's stories and what role non-verbal performance play in formation and advancement of his narration of stories.</em> <br /><em>The result of this research indicates that the substitutionary function in Mastour's stories is more salient than other functions. Among the functions that are introduced for the manner of eyes, the statement of feelings is more widespread. Moreover, themes like indifference, loneliness, grief, disquiet and anxiety are understood from non-verbal perspective.</em> <br /><em> </em> <br /><em>Keywords:</em><em> Non-verbal narrative, the elements of the story, Persian contemporary story writing, Mostafa Mastour, Metalinguistic communication performances</em><br /> مصطفی مستور، از داستاننویسان معاصر است که آثار داستانیاش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میانرشتهای بازتاب کنشهای برونزبانی و کارکردهای عمدۀ آن در داستانهای مصطفی مستور شامل «عشق روی پیاده رو»، «استخوان خوک و دستهای جذامی»، «من گنجشک نیستم»، «چند روایت معتبر»، «حکایت عشقی بیقاف بیشین بینقطه»، «من دانای کل هستم»، «روی ماه خداوند را ببوس» مورد تحلیل قرار میگیرد. کنشهای برونزبانی از کانالهای مهم ارتباطات غیرکلامی است که بخش قابل توجهی از حجم روایت داستان را شامل میشود و مؤلفههایی از جمله حرکات و اشارات چشم و ژستها و رفتارهای فرد و... را در بر میگیرد.<br /> در این مقاله، ضمن بیان اهمیّت روایت کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستاننویسی و نقش آن در شکلگیری عناصر داستانی از جمله شخصیّتپردازی، درونمایه و... کارکردهای مختلف کنشهای ارتباطی برونزبانی از جمله کارکردهای تأکیدی، تکمیلی، جانشینی، تکذیبی مورد بررسی قرار میگیرد و مشخص میشود که کدام یک از کارکردها در داستانهای مستور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است وکنشهای ارتباطی چه نقشی در شکلگیری و پیشبرد روایت داستانهای او دارد.<br /> نتیجة این پژوهش نشان میدهد که کارکرد جانشینی در داستانهای مستور برجستهتر از سایر کارکردهاست، امّا از بین کارکردهایی که برای رفتار چشم مطرح میشود، بیان عواطف گستردهتر است. همچنین از رفتارهای غیرکلامیِ شخصیّتهای داستانها، درونمایههایی چون بیتفاوتی، تنهایی، اندوه، بیقراری و اضطراب و... برداشت میشود. <br /><br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> * تاریخ دریافت مقاله: 6/9/89 تاریخ پذیرش نهایی: 6/10/91<br /> 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:ahmad.razi@yahoo.com<br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219Analysis of Fiction Elements in Nezami’s Haft_Gonbadتحلیل عناصر داستانی در هفت گنبدنظامی گنجوی197231299FAیوسفگل پروردانشچوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینمحمد حسینمحمدیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20140203<br />Recognition of ethical and educational thoughts of the nobles of literature is
impossible unless we study their works. The thoughts of nobles of literature and
poets appears sometimes in the veil of prose and sometimes within verse poetry
and prose take th
e form of fiction occasionally .One of the most outstanding verse
fabulists(storytellers)is Nezami
-
e
-
Ganjavi with a dynamic and figurative language.
Nezami’s art of storytelling glamorizes in Haft
-
Pekar and the most outstanding
part of it Haft
-
Gonbad . So
in order to become familiar with these educations and
access to the manner of storytelling and techniques of Nezami’s storytelling and his
unique methods, in this article while presenting clear and comprehensive definition
of the fictional elements ,effort
have been made to investigate rules governing the
structure of stories of Haft
-
Gonbad with a descriptive
–
analytic procedure. To
achieve the goal ,first we express characteristics of Nezami’s fictional language
and then we introduce briefly Haft
-
Peykar an
d the personality (character)of
Bahram. Then with a short definition of fictional elements ,each of the stories of
Haft
-
Gonbad of the basis of fiction of fictional elements such as plot, scenery,
theme, character, theme, tone and factuality has been analyz
ed and evaluated in
regard to technical value .
Finally ,at the end of article on the basis of analysis of outstanding fictional
elements it has been stated that Nezami had been using tradition of story in
narrating for fiction writing and for the purpose
of renovating his story he used
dynamic scenery, marvelous external description and numerous Knotting in the
plot. With respect to other elements, Nezami’s stories have the characteristics of
ancient stories generally.<br /> شناختن اندیشههای اخلاقی و تعلیمی بزرگان ادبی جز با مطالعه آثار به جا مانده از آنان امکانپذیرنیست. اندیشههای بزرگان ادبی و شعرا، گاه در پرده نثر نمایان است و گاه در میان نظم. نثر یا نظم، گاه شکل داستانی به خود میگیرد. نظامی گنجوی یکی از برترین داستان سرایان منظوم بازبانی پویا و تصویری است. هنر داستان پردازی نظامی در هفت پیکر و برجستهترین بخش آن هفت گنبد، جلوهای بیبدیل دارد. در این مقاله کوشش شده است ضمن ارائۀ تعاریف روشن و جامع از عناصر داستانی، با شیوۀ توصیفی - تحلیلی قواعد حاکم بر ساختار قصّههای هفت گنبد بررسی گردد. برای تحقق این هدف، ابتدا به بیان ویژگیهای زبان داستانی نظامی و سپس به معرفی مختصر هفت پیکر و شخصیّت بهرام پرداخته شده است. آنگاه با تعریفی کوتاه از عناصر داستان، هریک از قصّههای هفت گنبد بر اساس عناصر داستانی نظیر پیرنگ، صحنهپردازی، درون مایه، شخصیّت، لحن و حقیقت مانندی تحلیل و از نظر فنی ارزشگذاری شده است. این مقاله بر اساس تحلیل عناصر برجسته داستانی، میدارد که نظامی در داستاننویسی از سنت قصّه در قصّه گفتن بهره میبرد و برای تازگی بخشیدن به داستان خویش، از شگرد صحنهپردازیهای پویا، توصیفات بیرونی حیرتانگیز و گرهافکنیهای متعدد در پیرنگ استفاده کرده است. در دیگر عناصر، داستانهای نظامی عموماَ از ویژگیهای قصّههای کهن برخوردار است.<br /> <br /> <br /> <br /> <br clear="all" /><br /><br />دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219The Trace of Koranic Story of Ibrahim in Hafiz's "Black Eyelashes"ردپای داستان قرآنی ابراهیم(ع)در مژگان سیه حافظ233263300FAعلینظریدانشیار دانشگاه لرستانJournal Article20140203<em> </em> <br /><em> </em> <br /><em> </em> <br /><em>One of the most outstanding characteristics of Hafiz' poem is its amenability. Among all, sonnet 354 beginning with "with your black eyelashes you brought me thousand doubts', taking an impressionist view, is one of the sonnets that can be compared and contrasted with the story of Ibrahim and Ishaelm (peace be upon them) in the Surah of Safat. The interpretation of "ghasre" (the palace of houri) in sonnet 354 derived from Surahs of Safat, Sad, Vaghea, Rahman is a clue on the one hand, links the audience mind with the story of the Holly prophet Ibrahim and Ishmael (peace be upon them) in the Surah of Safat, and on the other hand it causes a harmony and link among the couplets of the sonnet. Based on this amenability and contrast, it is found out that Hafiz artistically has created a semantic and lexical link between his sonnet and story of Ibrahim. In fact he has been under the influence of the story in the creation of his sonnet and has accorded it with the artistic and literal nature of sonnet. Consequently created by this amenability, a different meaning can be excluded considering single lexicon, expressions and couplets of the sonnet. On the other hand, a more logical relation and a stronger consolidation can be made among the couplets of the sonnet that facilitates understanding of the couplets.</em> <br /><em>In this article it is aimed to clarify and analyze the relationship between the sonnet and the Koranic story, it is also meant to demonstrate a different analysis and interpretation with reference to Hafiz's amenability from The Holy Koran verses, in addition to other meanings and expositions presented till now.</em><br /> تأویل پذیری، یکی از بارزترین ویژگیهای شعر حافظ، محسوب میگردد. در این میان، غزل 354 با مطلع «به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم...»، از جمله غزلیّاتی است که با نگاهی تأویلی، با داستان حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل(ع) در سورۀ صافّات قابل تطبیق است. تعبیر «قصر حور العین» در غزل 354 که برگرفته از آیات سوره صافّات، ص، واقعه و رحمن است، نشانه، ردّ پا و پل ارتباطی است که از یک سو، ذهن مخاطب را با داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) در سورۀ صافّات پیوند میدهد و از سوی دیگر، میان ابیات غزل، بست و پیوند و هماهنگی ایجاد میکند.<br /> بر اساس این تأویل و تحلیل در مییابیم که حافظ، هنرمندانه و با زبان غزل، میان «قصر حور العین« و«قاصِراتُ الطَّرْفِ عِینٌ»، «فرهاد» و «ابراهیم»(ع)، «غوغای خیال خواب دوشین» و «یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى»، رخنه در دین و «فَراغَ إِلى آلِهَتِهِمْ» و «ما تَنْحِتُونَ»، چشم بیمار و إِنِّی سَقیمٌ و... ارتباط واژگانی و معنایی ایجاد کرده است و در حقیقت، تعابیر، مضامین و بن مایههای اصلی غزل را از داستان قرآنی گرفته و آنها را با ساختار هنری و ادبی غزل هماهنگ کرده است و در نتیجه از خلال این تأویل از یک سو، مفهوم و معنای دیگرگون و جدیدی از مفردات، تعابیر و ابیات غزل میتوان ارائه داد و از سوی دیگر میان ابیات غزل ارتباطی منطقی تر و وحدتی اندام وار میتوان ایجاد کرد که فهم ابیات را آسانتر میکند. <br /> در این مقاله ارتباط میان غزل و داستان قرآنی تبیین و تحلیل میگردد و در کنار دیگر معانی و شروحی که تاکنون از این غزل ارائه شده، تحلیل، ترجمان و تأویل دیگرگونی را به استناد اثرپذیری حافظ از آیات قرآن کریم، نشان داده میشود.<br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br />:<br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219Investigating the Narrative Structure of Three Stories of Tarikh Beihaghi Based on the Griemas Modelبررسی ساختارروایی سه داستان از تاریخ بیهقی برمبنای الگوی کنش گریماس265291353FAفهیمهخراسانیدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرسغلامحسینغلامحسین زادهدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141007
Tarikh
-
e
-
Beihaghi is known not only as a historical work but also as a prose work
in Persian literature. The history of the book goes back to one thousand years ago;
however,
many people read this book eagerly and appreciate its author. In this
study we have investigated the reasons behind such great success. We believe that
this work has gone beyond historical base and has achieved a literary standard. To
confirm the idea, th
e story of Boobakr Hasiri, Afshin and Bidolaf story and
Khishkhaneh story have been selected for the study based on Grimas mode.
Based on the Semiotic Square, narrative chains and meaning formation process in
the story we concluded that these texts are sim
ilar to Griemas actantiel Model.
This similarity helps us to assure the readers that Tarikh Beihaghi has achieved a
literary standard in terms of Griemas actantiel Model used for the study.
<br />تاریخ بیهقی، اگرچه یک اثر تاریخی است، یکی از شاهکارهای ادب منثور فارسی به شمار میرود که پس از حدود هزار سال از تاریخ نگارش آن، هنوز هم خوانندگان بسیاری آن را با لذت و اشتیاق فراوان میخوانند و نویسندۀ آن را تحسین میکنند، حال آنکه حتّی نام بسیاری از کتابهای تاریخی همدوره و همعرض آن را کمتر شنیدهاند. فرض این مقاله دربارۀ چرایی این توفیق است؛ تاریخ بیهقی، اگرچه یک کتاب تاریخی است، از مرحلۀ متون تاریخی عبور کرده و به حوزۀ متون ادبی و داستانی وارد شده است. روش برگزیده شده برای بررسی این فرض، الگوی کنش گریماس (از نظریه پردازان مشهور روایت و معناشناسی ساختارگرا) است و نمونههایی که از کتاب تاریخ بیهقی برای این بررسی انتخاب شدهاند، داستانهای بوبکر حصیری، افشین و بودلف و خیشخانه است.<br /> الگوی کنش شامل دو عامل است: کنشگر، هدف فرستنده، گیرنده، یاری دهنده و بازدارنده. کنشگر، نقش اصلی را دارد و سایر عوامل با توجّه به رابطه ای که با کنشگر اصلی دارند، روند داستان را پیش می برند.<br /> بررسی متون منتخب بر مبنای مربع معناشناسی و زنجیرههای روایی موجود در داستان و سیر شکلگیری معنا در آنها، مطابقت این متون را با الگوی کنش گریماس - که معیار سنجش متون داستانی است - تایید کرده و فرض مقاله را به اثبات رسانده است.<br /> <br /> <br clear="all" /><br /><br />دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219The Mystic Rhetoric of Prose in Tamhidat by Eyn-al-Ghozat Hamadaniبلاغت نثر صوفیانۀ خطابی در تمهیدات عین القضات*293321354FAمریمعربکارشناس ارشد دانشگاه ارومیهفاطمهمدرسیJournal Article20141007Like other work, Tamhidat has been influenced
by Eyn Ol Ghozat's disposition
and his mystical approach and his educational mystic experiences. Therefore, Eyn
-
al
-
Ghozat can develop his language with specific terms that will assist him to
express intentions and ideas of spiritual and inner feelings and
emotions to be
more effective. Eyn
-
al
-
Ghazat knows well the impact of speech is more than
writing; because the feelings and emotions of the speaker, the tone and melody of
sentences, states of face and hands and more importantly the presence of the
liste
ner help both the listener and speaker to communicate effectively. Speech is
not just the concern of the speaker; rather it is the interaction between the speaker
and the listener which maters. The speaker is influenced by the listener and he tries
to cons
ider the listener's reactions. This study tries to address the mystical
speeches in Tamhidat with a descriptive analytical approach. The results of the
study show that Eyn
-
al
-
Ghozat has used different mystical rhetoric instead of using
general sentences to
increase the influence of his speech on the readers.
Eyn
-
al
-
Ghozat, Tamhidat, Imperative Verbs, Mystic Prose, Rethoric<br /> تمهیدات به مانند دیگر آثار عینالقضات متأثّر از مشرب و مشی عرفانی اوست و در عین تعلیمی بودن تجربیّات عارفانۀ او را بیان میدارد. از اینرو عین القضات در آن زبانی با اصطلاحات خاص پدید میآورد که به یاری آن بتواند مقاصد و اندیشههای عارفانه و احساسات و هیجانات درونی خود را به گونهای مؤثرتر ابراز نماید. عین القضاه، بخوبی میداند میزان اثرگذاری گفتار در مقایسه با نوشتار بیشتر است؛ دلایل این امر بروز احساسات و هیجانات گوینده، لحن و آهنگ ادای جملات، حالتهای صورت و دست گوینده و از همه مهمتر حضور شنونده و مشاهدۀ احوال و عکسالعملهای او توسّط گوینده است، زیرا گفتار را نمیتوان فقط مشغلۀ گوینده قلمداد کرد. گفتار حاصل ارتباط متقابل گوینده با شنونده است و گوینده پیشاپیش، واکنش شنونده را در فعّالیّت کلامی خود دخالت میدهد، از اینرو از کلام خطابی بهره میگیرد تا شنوندگان را به صورت پویا به سمت جریان عمل پیش برد. به این ترتیب خوانش و تحلیل متن مبدّل به تجربهای زیباشناسانه میشود که از رهگذر آن خواننده و متن، در ذهن خواننده به هم میپیوندند و معنی را خلق میکنند. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی اقسام خطاب در نثر صوفیانۀ تمهیدات میپردازد. برآیند تحقیق نشان از آن دارد که عینالقضات کوشیده به جای بیان مفاهیم و معانی عرفانی در کسوت جملات خبری از انواع جملات انشایی با معانی ثانوی بهره برگیرد تا به این وسیله بر تأثیر کلام خود بر خواننده بیفزاید.<br /> <br clear="all" /><br /><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219A Study of the Musical Role of Repetition and its Funections in Forough Farokhzad's Poemپژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد*293321355FAمحمدعنایتی قادیکلاییکارشناس ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانمسعودروحانیدانشیار دانشگاه مازندرانJournal Article20141007Poem is a verbal art and music is necessary for the nature of poem, for music
transfers latent meaning and sentiment of the poem to the addres
sees and causes
harmony in the poem. The music is a special system that spreads over all aspects of
the poem. The music of Persian poem in different era has been in four types:
"external music, lateral music, inner music and immaterial music."
In the conte
mporary poem, unlike classic poem, less attention has been paid to
external and lateral music, instead, poets have considered inner music for
enriching their music of poems. Among arrays, repetition has many functions in the
inner music. It is necessary to
note, what is called oral array, is in fact the art of
repetition or phonotactics because in its common form it is just the repetition of
phonemes.
In Forough's poem, repetition has the most common usage. In this investigation
an attempt has been made to
study Forough's poem and the repetition of phonemes,
and also the role of repetition in his music of poem. The other functions of
repetition, in addition to its musical role, are; the unity between poet and
addressee, enriching the lexicon, high lighting t
he content, making new meanings,
influencing the poet's inner sensation, commenting and describing contents.
Creating unity between tone and thought, creating new meaning in poem, keeping
its mental image are other functions which have been studied as well
.
<br /> شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمۀ طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیّل و عاطفۀ نهفته در شعر را به مخاطب منتقل میکند و باعث ایجاد همگونی در شعر میشود<em>.</em> موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور افقی و عمودی شعر وجود دارد. موسیقی شعر فارسی در ادوار مختلف<em> بر چهار گونه بوده که عبارتند </em>از: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی.<br /> در شعر معاصر بر خلاف شعر کلاسیک، به موسیقی بیرونی و کناری کمتر توجّه شده و در عوض شاعران در راه غنیسازی موسیقی شعرشان، بیشتر به موسیقی درونی روی خوش نشان دادهاند. از جمله آرایههایی که در موسیقی درونی شعر معاصر کارکرد فراوانی دارد، «تکرار» است؛ یادآوری میگردد تمامی آنچه را که آرایههای لفظی خوانده میشود، در حقیقت گونه هایی از تکرارهای هنری یا واجآرایی است زیرا وجه مشترک همۀ آنها چیزی جز تکرار واکها نیست.<br /> تکرار در شعر فروغ از پرکاربردترین آرایههاست؛ بنابراین در این پژوهش آن گروه از آرایههایی که عناصر سازندۀ آنها بر تکرار واکها استوار است، در شعر فروغ مورد بررسی قرار گرفت و نقش این «تکرار» در موسیقی شعر او بررسی گردید. غیر از کارکرد موسیقایی «تکرار» در شعر فروغ، میتوان به کارکردهای دیگری همچون: وحدت شاعر و مخاطب، جانبخشی به واژگان، برجستهسازی مضمون، ایجاد مفاهیم تازه، القای حسّ درونی شاعر و توضیح و تفسیر مضمون، ایجاد وحدت لحن و اندیشه، تداوم بخشیدن به فعل یا حالتی، ایجاد مدخلهای متعدد در شعر و حفظ شکل ذهنی آن اشاره کرد.<br /><br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> * تاریخ دریافت مقاله: 1/10/89 تاریخ پذیرش نهایی: 7/8/90<br /> 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:enayati7663@yahoo.com<br /> <br /> <br /> دانشگاه یزدکاوشنامه زبان و ادبیات فارسی2645-453X132520130219A Study of "Departures" in Darab-Namehبررسی ساختار عزیمتها در دارابنامه*353370356FAکبریبهمنیمربی دانشگاه آزاد اسلامی درودJournal Article20141007
"Darab -
Nameh" is a long narrative abou
t Firooz shah's conquests, who is
Malek Darab's son.
It is an epic
-
romance story of eighth century, and a sample of folklore
literature. In formalism, according to Vladimir prop's pattern, an attempt is made
to apply a formalistic pattern to a literary tex
t especially to a folklore. In this
method, the stories are described according to their organizing (forming) parts and
the interrelations of these parts with each other and with the whole story. The main
aim of the research is to determine the main struct
ure (master form) of the story.
Darab
-
Nameh posturizes different events causing confusions and chaos which
occur in Iran's army. To remove the anarchy in the army, a hero moves to the
scene. Although the events which the hero faces are diverse and apparen
tly
different, they all have a more or less similar structure. Applying the formalistic
pattern to Darab
-
Nameh" has led to the recognition of two kinds of hero's move
toward the war in the story. The first type has a simple and direct process with one
hero
. The second is the combination of some departures. These departures, which
are usually to compensate the disaster, are connected to each other in a point,
which is often determined by destiny. The element of wickedness and the type of
wicked in the story,
which makes the departures different, is divided into human
and non
-
human (supernatural). Each kind of wickedness needs a special reaction
of the heroes.
<br /> دارابنامه، روایت بلندی از کشور گشاییهای فیروز شاه، پسر ملک داراب است. داستانی حماسی– عشقی از قرن هشتم و از نمونههای ادبیات فولکلوریک. در ریختشناسی، براساس الگوی ولادیمیر پراپ، ساختارگرایِ روسی، تلاش میشود الگوی ریختشناسی بر متون ادبی؛ بویژه فولکلور اعمال شود. در این شیوه، قصّهها بر پایه اجزای تشکیل دهنده آنها و مناسبات و همبستگی این اجزا با یکدیگر و با کل قصّه توصیف میشوند و هدف در این بررسی کشف و شناخت ساختار اصلیِ قصّه(Master form) است.<br /> در دارابنامه حوادث مختلفی روی میدهد و نابسامانیهایِ بسیاری را برای لشکرایران به وجود میآورد.به دنبال هر حادثه، قهرمانی برای جبران آن عزیمت میکند.حوادثی که قهرمانان پشت سر میگذارند با وجود تلوّن و گوناگونی از ساختاری مشابه برخوردار است.<br /> اِعمال الگوی ریختشناسی بر دارابنامه منجر به شناخت دو نوع عزیمت در داستان شده است. نوع اول از روندی ساده و مستقیم با قهرمانی واحد برخوردار است. نوع دوم ترکیب چند عزیمت است. حرکت قهرمانان قصّه برای جبران فاجعه در نقطهای که اغلب تقدیر تعیین میکند، به یکدیگر میپیوندند. آنچه تفاوت عزیمتها را ایجاد کرده، عنصر شرارت و نوع شریر داستان است که به شریر انسانی و غیر انسانی یا ماورایی تقسیم میشود. شرارت هر کدام، کنش خاصّی را از سوی قهرمانان می طلبد.<br /> <br /> <br clear="all" /><br /><br />