نگاهی به شعر فرّخی یزدی از دیدگاه بلاغت

نوع مقاله : نمایه

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان

10.29252/kavosh.2002.2230

چکیده

در میان شعرای فارسی زبان، کسانی که تغّزل را در خدمت سیاست و مسایل روز درآورده و جوهر شعری را حفظ کرده باشند بسیار نادرند. این بدان علت است که مسائل سیاسی و اجتماعی به خاطر ناپایداری و عدم ثباتی که دارند از کلّیّت که خصیصة شعر است عاری هستند.
فرّخی یزدی یکی از شعرای اجتماعی و مردمی است که با وجود این که گاه، ابیات خویش را در خدمت روزنامه­نگاری و شعرهای سیاسی درآورده و راه خود را از شاعران سیاسی و اجتماعی جداکرده، اما از آنجا که از مکتب شعر و شاعری درس گرفته و به نفس هنر نیز اعتقاد داشته از جوهر شعری هم نیز غفلت نورزیده و اشعارش را به عرصة شعارهای سطحی روزانه و مسایل عادی سیاسی، مبدّل نساخته است و به همین دلیل، دیوان او از دیدگاه بلاغت قابل بررسی است.
نگارنده در این گفتار، به بررسی شعر فرّخی از دیدگاه بلاغی پرداخته اشعار فرّخی را از این منظر بررسی نموده است. بخشی از این مقاله به ذکر موارد کاربرد آرایه‌های بدیعی در اشعار فرّخی همراه با ذکر مثال‌هایی برای هر مورد اختصاص یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Eloquence in Farrokhi Yazdi's Poems

نویسنده [English]

  • Mohammad Fesharaki
Faculty member of Isfahan University
چکیده [English]

 
There are but very few Persian poets who have served to sonnetize political and social problems of their day and age and at the same time managed to maintain the genuine nature of poetry. This is because those problems are unstable and rather impossible to be politically mentioned ever in the same way.
Farrokhi Yazdi is a popular poet with occasional political poems in journals, the one who is completely distinct from professional political poets of the time. Well educated in true poetry, he never degrades the subject matter of his art down to trite trivial political issues. The present article takes the advantage of this merit and aims at his onthology from the viewpoint of poetic eloquence. Rhetorical features supported by examples are also partly dealt with hereby.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farrokhi Yazdi
  • Rhetoric
  • Poetry and Politics