پرستش روح و جان در قبایل هند

نوع مقاله : نمایه

نویسنده

عضو هیأت علمی گروه مردم شناسی دانشگاه یزد

10.29252/kavosh.2003.2262

چکیده

انسان های نخستین علت بیشتر وقایعی را که در زندگی و طبیعت روی می­داد نمی­ دانستند. بسیاری از حوادث و رویدادها برای آنان معمایی کاملاً پیچیده و رازی سر به مهر بود که قادر به فهم، درک، تحلیل و توجیه آن نبودند. خاصه مسأله مرگ، پایان زندگی و وقایع و حوادث بعد از آن. این مسأله هم اکنون نیز ذهن انسان­های متمدن و متفکر را به خود مشغول کرده است، آنچنان که هر مکتب از مکاتب فلسفی آن را به گونه­ای توجیه، تفسیر و تعبیر می­ کند.
مرگ از دیدگاه انسانهای نخستین که دارای فکر و اندیشه ­ای محدود بودند، امری عجیب و باورنکردنی بود، تا جایی که بعضی از آنان معتقد شدند که مردن امری محال است. از این روی برای هر چیز همزاد یا سایه و روحی قائل شدند، و متقاعد گردیدند که هنگام مرگ این سایه و روح از کالبد فرد خارج می­شود و در فرصتی دیگر باز می­گردد. بر همین اساس آنها تصاویری از جانوران را می­نگاشتند و می­کوشیدند تا بر روح آنها مسلط گردند. در غارها تصاویر مختلفی از حیوانات که تیری بدنشان را شکافته و سوراخ کرده­اند، باقی مانده است. این تصاویر نمایانگر نوع افکار و آراء انسانهای نخستین و در عین حال هنرنمایی و اعتقاد آنان به طلسم و جادو و وجود خارجی دیوان و غولان و پذیرفتن خرافات و اوهام و بسیاری مسائل دیگر است. آنان پیدایش بیماری های گوناگون را کار دیوان، ارواح خبیث و نیروهای جادویی می­ دانستند و آن را ورای اندیشة خود می­ دیدند و سعی می­کردند تا از طریق طلسم و جادو، اوراد و اذکار و مراسم مذهبی و حرکات تند و سریع بدن بیماران را از شرّ امراض نجات دهند و سلامت را به آنان بازگردانند. یکی از سرزمین­ هایی که آثار اینگونه باورها هنوز در آن باقی است، هندوستان است.
پرستش در میان قبایل هند صور گوناگونی دارد. آنان روح را به ارواح حافظ، خیرخواه، شیطانی و نیاکان تقسیم می­کنند و اعتقاد به آنها را جزو مجموعه­ ای می­ دانند که زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه را تشکیل می­ دهد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Animism in Indian Tribes

نویسنده [English]

  • Mohsen Saeedi Madani
Faculty member of the Department of Anthropology, Yazd University
چکیده [English]

Primitive people had no idea of how and why certain things came about in human life, or nature. Happenings specially death and the life after it remained inexplicable secrets to the ancient man. The secrets are relevant even nowadays, preoccupying the modern man’s mind and challenging every school of philosophy.
To the narrow - minded primitive man, death made no sense, hence incredible and impossible to happen. It brought them to believe in cognates, shadows, or spirits slipping out of the body at death and returning to it at some other time. Cave carvings of animals with arrows through their bodies suggest the man's attempt to master their spirits.
The carvings also suggest the prevalent mentality of the time as well as the kind of art with which to depict the strongly held superstitions and exotic creatures such as devils and giants. These along with evil spirits and mysterious magic forces were thought to be responsible for many, diseases. Patients could get rid of the curse only by body jerks, and magic verses read out in religious ceremonies.
One of the places where such beliefs and practices still hold is India. Indian tribes worship spirits in various manners. They divide them into protective, benevolent, malevolent, and parental spirits and consider them as an integral part of the economic and social life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religions
  • spirit
  • Indian tribes
  • superstitions
  • Etiquette and Traditions