مقدمه و مفاهیم اساسی مدیریت هزینه

نوع مقاله : نمایه

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه یزد

10.29252/kavosh.2004.2285

چکیده

تغییرات در محیط تولید ناشی از رقابت جهانی، محیط پیشرفته ساخت، مشتری‌مداری، مدیریت کیفیت جامع، زمان به عنوان یک عامل رقابتی و کارآیی اثر عمده‌ای بر محیط حسابداری مدیریت دارند. بعضی از روش‌های سنتی حسابداری مدیریت به علّت انقلاب صورت گرفته در بعضی از شرکت های تولیدی تغییر می‌کنند. حسابداری مدیریت به مدیران در تلاش برای بهبود عملکرد اقتصادی شرکت کمک می­ کند. مدیران از اطلاعات حسابداری برای شناسایی و حل مشکلات و ارزیابی عملکرد استفاده می‌کنند. سیستم مدیریت هزینه جزئی از سیستم اطلاعاتی حسابداری است و باید برای انجام هزینه‌یابی، برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری طراحی شود. یکی از مهمترین اهداف سیستم مدیریت هزینه تخصیص دقیق هزینه ­ها به موضوع هزینه است. فرآیند تخصیص طی سه مرحله حاصل می‌شود: رهگیری مستقیم، رهگیری محرک و تسهیم، رهگیری یعنی اینکه هزینه‌ها را بتوان با استفاده از یک رابطة علّی (علّت و معلولی) به طور دقیق تخصیص داد. تسهیم، کمترین دقت را دارد و اطلاعات هزینه را تحریف می‌کند لذا حتی‌الامکان باید از استفاده آن اجتناب نمود. دو سیستم مدیریت هزینه وجود دارد. یکی سیستم مدیریت هزینه بر مبنای وظیفه که فقط از محرک‌های فعالیت بر مبنای واحد استفاده می‌کند و تسهیم‌گرا است. دیگری سیستم مدیریت هزینه بر مبنای فعالیت است که بر رهگیری تأکید می‌کند. این سیستم هم از محرک‌های فعالیت بر مبنای واحد و هم بر مبنای غیرواحد استفاده می‌کند. بنابراین، مدیریت هزینه بر مبنای فعالیت، دقت تخصیص‌های هزینه، کیفیت کلی و مربوط بودن اطلاعات هزینه را افزایش می­ دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Introduction and basic concepts of Cost management

نویسنده [English]

  • Hassan Kouchaki
Faculty member of Yazd University
چکیده [English]

Changes in the manufacturing environment brought about by global competition, the advanced manufacturing environment, customer focus, total quality management, time as a competitive factor, and efficiency are having a significant effect on the management accounting environment. Many traditional management accounting practices will be altered because of the revolution taking place among many manufacturing firms. Management accounting aids managers in their efforts to improve the economic performance of the firm. Managers use accounting information to identify problems, solve problems and evaluate performance. The cost management system is a subsystem of the accounting information system and must be designed to satisfy costing, planning, controlling and decision-making. One of the major objectives of the cost management system is the accurate assignment of cost to cost object. This assignment process is achieved by three subprocesses: direct tracing, driver tracing and allocation. “Traceability” means that costs can be assigned accurately by using a causal (cause and effect) relationship. Allocation is the least accurate and it distorts the cost information and its use should be avoided where possible. There are two cost management systems: Functional-based cost management systems uses only unit-base activity drivers and it is allocation-intensive. An activity-based cost management system emphasizes tracing over allocation. This system uses both unit and non-unit-based activity drivers. Hence, activity-based cost management increases the accuracy of the cost assignments and the overall quality and relevance of the cost information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Expense Management
  • Activity-based Management
  • Traceability
  • Cost Information