تحلیل داستان دقوقی از مثنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار دانشگاه گلستان

10.29252/kavosh.2008.2429

چکیده

داستان دقوقی رویارویی عارفی اهل سلوک با تجربه ای شهودی است. دقوقی خود مقصودش را از این سفر، دیدار خورشید در ذره و شهود نور می ­داند و سفرش را با ترک سیر جسمانی آغاز می­ کند. رویدادهای حیرت انگیزی که در این سفر پیش می­ آید همچون بی هوشی های پیاپی دقوقی از فرط حیرت و از نگریستن به «تبدیل های» اشیا به یکدیگر سبب می شود که این سفر را سفری آشنا نینگاریم و در پی معانی در بطن وقایع باشیم. پس از تحلیل داستان به کمک تبیین رمزها و سمبل ها از طریق بینامتنیت، در پی نزدیک شدن به معنای متن هستیم. این داستان که حاصل کشف و شهود عرفانی مولوی یا تجربه عارفی دیگر است، بیانی دیگر از همان تجربه ای است که در آن همة کثرت ها به یک وحدت باز می­ گردد. شواهد فراوانی نیز از شباهت های این داستان با حالات موسی در دیدار نور و درخت وجود دارد.
با درنگ بر مضمون این داستان، می توان ریشه های سنت فلسفی و عرفانی را چون وحدت و کثرت، مراتب عالم، وحدت وجود و ... در آن جست. داستان دقوقی صورت تجربه شده و عملی آن آموزه هاست که فیلسوفان و عارفان در کتابها گنجانده اند و دقوقی در عالم مثال یا هورقلیا تجربه کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Daghoghi’s Mystic Story

نویسندگان [English]

  • Leyla Nouroozpour
  • Homayoon Jamshidian
Assistant Professor of Golestan University
چکیده [English]

The story of “Daghoghi” as one of the mystical stories on “Masnavi” is a story of a mystic venture. His purpose is to see the sun and to witness the light. He starts his journey with abandoning a corporal traveling. Surprising events happen during his spiritual journey. The amazement of witnessing of the objects being transformed which causes continuous unconsciousness makes the journey a spiritual journey. It is a secret and divine journey.
After reviewing the story with explaining the symbolic aspects of the elements with respect to the inter-textual style of the text, the researchers try to approach its meaning.
The ineffability experience that belongs to Molavi or another mystic is a statement of theory of plurality which leads finally to pantheism and unity. There are many similarities between “Daghoghi” and “Moses” in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mystical stories
  • Pantheism
  • Daghoghi