تحلیلزبانشناسانة ادبیّاتکودک بهبررسی زبانشناختی تعدادیاز آثارادبی کودکونوجوان میپردازد. پژوهشحاضر نیز میکوشد با تحلیلزبانی پیکرههایی متناسببا گروههایمختلفسنّی پیچیدگیهاینحوی ادبیّات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکرههای مورد بحث بعضی از پیچیدگیهاینحوی مانند تعداد واژه در جملاتساده هرگروهسنّی، نسبت جملاتساده بهمرکب، زمانافعال بهکاررفته، میزان حضور کنشگر و کنشپذیر درجملات موردبررسی قرارگرفتهاست. نتایج نشانمیدهدکه باافزایش سنّکودک، تعداد واژههای بهکارگرفتهشده در جملاتساده نیز بیشتر خواهدشد درحالیکه نسبت جملاتساده بهمرکب با افزایش سن روبهکاهش است. ازنظر میزانحضور کنشگر و کنشپذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشانمیدهد که بین کاربرد جملاتاسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنشگر وکنشپذیر به قرینة لفظی، پرسشی درحدّ کلمه، دارایکنشگر با حفظ نمودآوایی و کنشپذیر، جملات دارایکنشگر و کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر و جملات دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر، تفاوت معناداری وجود دارد امّا بین جملاتی با فعلهای غیرشخصی و جملاتی دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر با حفظ نمود آوایی کنشگر تفاوت معناداری بین گروههای سنّی وجود ندارد.
1- احمدی گیوی، حسن و انوری، حسن(1389)، دستور زبان فارسی1، چاپ سوم،تهران، انتشارات فاطمی.
2ـ دبیرمقدم، محمد(1388)، پژوهشهای زبانشناختی فارسی مجموعه مقالات، چاپ دوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
3- رحیمیان، جلال(1389)، ساخت زبان فارسی، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز.
ب)مقالات
1ـ افراشی، آزیتا و نعیمی حشکوائی، فاطمه (1389)، «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی»، مجلّة زبان شناختی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش2، ص25- 1.
2- شریفی، شهلا و حامدی شیروان، زهرا (1389)، «بررسی استعاره در ادبیّات کودک و نوجوان از دیدگاه زبانشناسی شناختی»، مجلّة تفکّر و کودک، ش دوم، ص63-39.
3- منصوری، مهرزاد (1374)، «نقش قصّه در تربیت کودک»، نشریة روانشناسی و علوم تربیتی تربیت، آبان74، شمارة102، صص18 و 19.
ج) منابع لاتین
1- C.O`Donnell Roy, J.Griffin William, C.Norris Raymond (1967). Syntax of Kindergarten and Elementary School Children: A Transformational Analysis. USA: national council of teachers of English
2- Craint, Stephen and Shankweilert, Donald."syntactic complexity and reading acquisition"
http://www.haskins.yale.edu/sr/sr086/SR086_11.pdf
3-Knowles, murray and Malmkjaer, Kirsten(1995). Language and Control in Children's Literature. United Kingdom
4- Pool,Geoffrey(2002). Syntactic Theory. Great Britain: PALGRAVE
5-VERTALIER, Martine(2009). « approche linguistique des textes de livres pour enfants :pour uell objectifs et quelles pratiques au cours de l`acquisition du language ? » Université PARIS 3 – Sorbonne Nouvelle