Analysis of the Analysis in scientific essay-researches on Shazdeh Ehtejab novel

Document Type : Research Paper

Abstract

Prominent literary texts have ability to accept criticism and comprehensive studies and literary theory, and it has opened many ways against the researchers. According to many analysts and literary critics the book " Shazdeh Ehtejab " by Golshiri has attracted and it considerable so many articles on this subject in scientific essay-research and scientific journals published. Several studies have investigated the relationship between analysts’ ways. It shows the some of the theories and practices of Prince Ehtejab and some criticism of the book. Different analyses aspects highlighted this work from the perspective of literary criticism and theory about it. According to the relevant units, the scientific level and approximate homogeneity of studies, seven scientific articles related to Prince Ehtejab selection and performance is analyzed by researchers in this field. The method, the structure and the content has been done in this research and shown performance of elected that explain possible points and the existing weakness and its causes.Findings show that most of the Articles presented in the method , processed scientific, Key words and the sources are weak and its point of strength is in connection with the subject. So according to articles that published in the journal, the weakest was in “Naghde Adabi” journal and strongest literary article published in “Shenakht” journal.In addition, some articles are not scientific merits of the paper. To solve this, it is necessary to press officials, have reviewed their approaches and practices.

Keywords


الف)کتابها:
1- احمدی، بابک(1382)، حقیقت و زیبایی، تهران، نشر مرکز.
2- برسلر، چارلز(1389)، درآمدی بر نظریّه‌ها و روش‌های نقد ادبی، تهران، انتشارات نیلوفر.
3- پاینده، حسین(1393)، گشودن رمان ایران در پرتو نظریّه و نقد ادبی، تهران، انتشارات مروارید.
4- دلاور، علی(1383)، روش‌های تحقیق پیشرفته، تهران، واحد علوم و تحقیقات.
5- دمپی یر، ویلیام سیسیل(1392)، تاریخ علم، مترجم عبدالحسین آذرنگ، تهران، انتشارات سمت.
6- سرمد، زهره؛ بازرگان هرندی، عبّاس؛ حجازی، الهه(1383)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
7- سلدن، رامان؛ ویدوسون، پیتر(1384)، راهنمای نظریّة ادبی معاصر، ترجمة عبّاس مخبر، تهران، نشر طرح نو.
8- شمیسا، سیروس،(1387)، نقد ادبی، تهران، نشر فردوس.
9- فتوحی، محمود(1385)، آیین نگارش مقالة علمی- پژوهشی، تهران، نشر سخن.
10- میرعابدینی، حسن(1377)، صد سال داستان‌نویسی ایران، تهران، نشر چشمه.
ب)مقالات:
1- آفرین، فریده(1388)، «بررسی رمان شازده احتجاب از چشم‌انداز نظریّات یونگ»، نقد ادبی، شمارة7، صص36-9.
2- برخواستی، حامد؛ مولودی، فؤاد(1391)، «خوانشی کلانی از شازده احتجاب گلشیری»، ادب پژوهی، شمارة21، صص140-111.
3- تقی‌زاده، صفدر(1381)، «روش‌شناسی نقد ادبیّات داستانی»، کتاب ماه و ادبیّات و فلسفه، شمارة 54و55، صص33-22.
4- حسن لی، کاووس؛ قلاوندی، زیبا(1388)، «بررسی تکنیک‌های روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری»، ادب پژوهی، شمارة 7 و 8، صص26-6.
5- دماوندی، مرتضی؛ جعفری کمانگر، فاطمه(1391)، «بررسی تکنیک‌های مدرن انعکاس ذهن در رمان شازده احتجاب»، زبان و ادبیّات فارسی، شمارة 73، صص66-33.
6- سیدان، مریم(1387)، «تحلیل و بررسی شازده احتجاب گلشیری با دیدگاه ساخت‌گرایانه»، نقد ادبی، شمارة4، صص82-53.
7- شیری، قهرمان(1391)، «تأثیرپذیری در سرزمین آفرینش‌گری و داستان‌های هوشنگ گلشیری»، تاریخ ادبیّات، شمارة71، صص148-131.
8- قائمی، فرزاد(1391)، «روش‌شناسی و مبانی کاربردی برخورد منتقد با متن در رویکرد نقد که نالگویی/ یونگی و پسایونگی»، پژوهش‌های ادبی، شمارة38، صص100-73.
9- قویمی، مهوش(1387)، «بوف‌کور و شازده احتجاب: دو رمان سورئالیست»، شناخت، شمارة57، صص334-317.
ج)منابع لاتین:
1- Aronowitz, S. (1992). The politicsols identity. Newyork: Routledge.
2- B.Pirie, D. (2002). How to write critical essays. London & Newyork: Routledge.
3- Desmet, C; Sawyer,R. (1999). Shakespeare and Appropriation. London: Routledge.
4- Foucault, M. (1983). The subject and power. Chicago: University of Chicago press.
5- Giroux, I. (1993). Education still under siege. Westport: Bergin & carvey
6- Todorov, T. (1975). The fantastic: a structureal approach to a litrary Genre, trans. Richard Howord: cornell university press.
7- Widdowson, P. (1999). Literature. London: Routledge.
8- Bhabha, H.K. (1995). »Cultural Diversity and cultural Differencs«. The post, colonial studies Reader. London and Nowyork: Routledge.
9- Booth, M. (1999). »Syntax & Paradigm in smart’s Hymns for the musment of children«. Clement Hawes. New York: Martin’s pres