The Elements of Fantasy Literature in the Novel of«Derakht-e Anjir-e Maabed»

Document Type : Research Paper

Authors

1 University of Qom, phD Candidate

2 Birjand University

Abstract

Fantasy literature has been raised in the field of literary criticism. In this kind of literary we face events that the reader at first glance cannot decide which of these events is true or false. Throughout the novel the reader finds out the events that occur are real and consider the events as natural by the rational justification and considering some conditions. Fantasy literature is placed in structural and content areas and people like Todrov in structure and Freud such in psychological and content discussion as those discussed defined and explained it. Both of theorists knew doubt and fear as the main features of fantasy literature .Fear and doubt exist in the reader, the narrator and the characters. Doubt is a notion that Todorov emphasizes on it, while Freud considers fears more. The authors of this paper analyze the structure and content of the novel "Derakht-e Anjir-e Maabed" written by Ahmad Mahmoud with regard to fantasy literature. For analyzing the novel, first the totality of the work described incompliance with the fantasy literature, as well as the conditions and justifications for the fantasy literature that Todorov distinguishes are studied in this paper, then the elements and techniques of fiction novel comply with fantasy literature reviewed and analyzed. Among these elements and techniques, the kind of describing characters, point of view, and focal disruption represent the doubt of character, and stream of consciousness, contents, association of meanings, and contrast  gives the reader the chance to realize the doubt in characters and the text in his impressions. The results show that there is a variety of hesitance in this novel, hesitance of reader and hesitance of narrator and character. So the novel "Derakht-e Anjir-e Maabed" proves well to belong to the fantasy literature because of prominent the feature of doubt, occurrence of strange events, and specific narrative in connection with elements of story.

Keywords


الف)کتاب­ها
1-احمدی، بابک(1380)، ساختار و تأویل متن، تهران، نشرمرکز.
2- بی­نیاز، فتح­الله(1388)، درآمدی بر داستان­نویسی و روایت شناسی (با اشاره­ای موجز به آسیب­شناسی رمان و داستان کوتاه ایران )، تهران، افراز.
3-حق شناس، علی محمد و دیگران(1382)، فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی _ فارسی، تهران، فرهنگ معاصر.
4-داد، سیما(1371)، فرهنگ اصطلاحات ادبی (واژه­نامة مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوة تطبیقی و توضیحی). تهران، انتشارات مروارید.
5-سبزیان، سعید و جلال الدّین کزازی(1388)، فرهنگ نظریه و نقد ادبی (واژگان ادبیّات و حوزه­های ادبی)، تهران، مروارید.
6-محمود، احمد(1389)، درخت انجیر معابد(ج1و2)، تهران، نشر معین.
7-میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی(1388)، واژه­نامة هنر داستان­نویسی (فرهنگ تفصیلی اصطلاح­های ادبیّات داستانی )، تهران، کتاب مهناز.
ب) مقالات
1-امیرخانی، رضا(1386)، «درخت انجیر معابد، احمد محمود» ادبیّات داستانی، ش56، اردیبهشت، صص10-11.
2-بهروزکیا، کمال(1384-1385)، «درآمدی بر ساختار داستان‌های فانتاستیک»، مجلة کتاب ماه کودک و نوجوان، اسفند_فروردین و اردیبهشت، صص115_120.
3-تودورف، تزوتان(1388)، «از غریب تا شگفت». ترجمة انوشیروان گنجی­پور، ارغنون (داستان‌های عامه پسند)، ش25، مجموعه مقاله، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد، صص63-77.
4-حری، ابوالفضل(1383)، «درآمدی بر شگرف از دیدگاه فروید». فارابی، دورة چهاردهم، س1، ش53، صص45-64.
5-ـــــــــــــ. (1388)، «ژانر وهمناک:شگرف/شگفت در فرج بعد از شدت»،  نقد ادبی، س1،ش4،صص7-30.
6-ـــــــــــــ. (1390)، «عجایب نامه­ها به منزل، ادبیّات وهمناک با نگاهی به برخی حکایت­های کتاب عجایب­نامة، هند»، فصلنامة علمی- پژوهشی نقد ادبی، س4، ش16، صص137-164.
7-ـــــــــــ. (1385)، «وهمناک در ادبیّات کهن ایران»، پژوهش­های زبان خارجی، زمستان، ش34، صص61-76.
8-حری، ابوالفضل الف(1385)، «دو دیگاه زاویة دید در مقابل کانونی­شدگی»، ادبیّات داستانی، 105، دی، صص68-72.
9-ــــــــــ(1383)،«کانونی­شدگی»،مجلّةزیباشناخت،شماره10،صص323-354.
10-خوزان، مریم(1370)، «داستان وهمناک»، نشر دانش ش 65، مرداد و شهریور، صص33- 37.
11-سلیمانی، بلقیس(1380)، «این یک درخت نیست»، مجلة کتاب ماه ادبیّات وفلسفه، ش49، آبان، صص67-69.
12-سلطانی بیاد، مریم و دیگران(1387)، «بررسی عناصر روایت و کانون مشاهده در رمان «سخت­تر شدن اوضاع»، فصلنامة پژوهش­های ادبی،س5، ش9،بهار، صص27-44.
13-معین الدّینی، فاطمه(1388)، «شگردها و زمینه­های تداعی معانی در داستان دا»، نشریة ادبیّات پایداری،ش اوّل، پاییز،صص159-184.
14-(میزگرد با حضور احمد محمود و جمعی از نویسندگان ایران از جمله: گودرزی، زنوری، میر عابدینی،امیر نصری، پرویز، شیرزادی، دهقانی، محمد خانی)کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، آبان 1380، صص59-66.
ج) پایان­نامه
1-فلامرزی عسگرانی، زهرا(1390)، «تحلیل تطبیقی روایت چند آوا در پنج داستان از مثنوی با برادران کارامازف»، پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، [چکیده].
د- سایت
1- (بی­نا)، (1390)، نقد رمان درخت انجیر معابد- نوشتة احمد محمود، در نشانی:                          http://vista.ir/article/217721.
2-محسن­زاده، فاطمه (1389)، نماد در آثار احمد محمود، در نشانی:
www.matneno.com