تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها)

نوع مقاله : نمایه

نویسنده

استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه یزد

10.29252/kavosh.2004.2276

چکیده

در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دست‌اندکاران صحنه بین‌المللی در پی آن هستند که با اتخاذ راهبردهای علمی و عملی مناسب، وضعیت و ظرفیت‌های خویش را در داد و ستدهای جهانی تثبیت کنند. برخی دیگر نیز با کوشش بیشتر به بهبود موقعیت‌های خو می‌اندیشند.
عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر اطلاعات (Information Age) است. این مسأله، بسیاری از عرصه‌های زندگی را متحول ساخته و مهمترین ویژگی‌اش، تسهیل و تسریع اطلاعات است. این ویژگی در گستره فعالیّت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز واجد آثار بسیاری شده است. ‌با ورود رایانه و اینترنت به زندگی روزمره انسان، بسیاری از زوایای زندگی و مظاهر جامعه بشری دستخوش تفییر شده است. از جمله تغییرات، سرعت در انتشار اطلاعات است که نتیجه کاربرد الکترونیک به شمار می‌رود. فنآوری اطلاعات (Information Technology) مرزهای کشورها را در می‌نوردد و ملت‌ها را در یک جامعه جهانی، با رقابتی بسیار شدیدتر از گذشته گرد هم می­آورد. در بعد تجاری و اقتصلای، دستیابی سریع به اطلاعات صحیح رمز پیروزی در عرصه رقابت جدی جهانی است. هم اکنون کشورها در بازار جهانی بدون توجه به زبان، مرزهای ملی و بعد ساخت رقابت می‌کنند و به منظور تطابق با محیط بازرگانی جدید، تولیدات و روشهای تجاری، مجدداً طراحی می‌شوند. در چنین فضایی کشورهای در حال توسعه ناگزیر باید افق نگرش خود را فراتر از شیوه‌های سنتی تجارت، گسترش دهند.
با توجه به اینکه سهام کاربران ایران کمتر از یک هزارم سهام کاربران جهانی است و از سوی دیگر جمعیت ایران 1% جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، ما راهی جز الحاق و قبول پدیده‌های نو جهانی را نداریم. کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه، هند و پاکستان در ردة ۵۷ جدول قرار دارد و لازم است تا با اقداماتی از قبیل تشخیص ضرورت‌ها و چالش‌های تجارت الکترونیک و همچنین قانونمند کردن امور مربوطه، نسبت به ارتقای رتبه خود اقدام کنیم. در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور، در صحنه رقابت جهانی به حاشیه رانده شده و بسیاری از فرصتهای کسب و کار را به سود دیگران از دست خواهیم داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Electronic Trade as a Step toward Employment (Models, Challenges, and Solutions)

نویسنده [English]

  • Gholam Reza Bordbar
Management Faculty Member, Yazd University
چکیده [English]

In modem industry and business, worldwide power and influence belong to those who have the advantage of vision, clear-cut ideas, and sophisticated equipment. Those in world trade seek to adopt appropriate scientific and practical strategies to stabilize or promote their capabilities.
We are living in an era called “Information Age”. It has affected our lives in many ways. The age is mainly featured by easy-to-get and fast-moving information. The feature has strongly influenced economics, politics, and culture. The introduction of computers and internet has further strengthened the influence and extended it to other aspects of life. New developments in electronics have pushed the frontiers of information Technology beyond national borders, creating a highly competitive world community. Any success in economic competitions entails rapid access to correct information. A tough competition is already raging on among countries regardless of their language, nationality, and social structure differences. To fit in with the new business circumstances, each country has to update its commercial methods and products. As for developing countries, survival is not possible unless they start building up beyond traditional trade methods.
Owing to the fact that Iran, with one percent of the population of the world shares less than 0.001 of the world’s electronic trade, there is no choice but to adopt new sophistications. Compared to such nearby countries as Turkey, India, and Pakistan, Iran ranks 57 in the world of electronic trade. This is why serious measures for rank improvement are in order. Any negligence in this case may lead to a loss of business opportunities and the retardation of the country in favor of its competitors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Trade
  • Information Technology in Electronic Trade
  • Electronic Trade Models
  • Electronic Trade Strategies
  • Electronic Trade Challenges