بن مایه های داستانی بهرام و گلندام صافی سبزواری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تربیت مدرس

10.29252/kavosh.2008.2388

چکیده

منظومه ­هاى غنایى یکى از گسترده ­ترین ساحت­ هاى ادبى است. این حوزه بسط یافته شعر تغزلى فارسى و در ادامه شعر غنایى است. آمیختن داستان با شعر و ارائه آن در قالب مثنوى و پدید آمدن شاهکارهایى چون ویس و رامین و منظومه­ های عاشقانه نظامى این حوزه را رونق بخشید.
بهرام و گلندام یکى از منظومه ­هاى غنایى است که در قرن نهم و دهم توسط شاعرى به نام امین ­الدین محمّد، متخلص به صافى، از اهالى سبزوار سروده شده است. این منظومه در برخی منابع به شمس الدین کاتبى نیشابورى منسوب است. در این مقاله، ضمن رد این انتساب، منظومه و سراینده آن معرفى مى­شود، پس از گزارش داستان، به اجمال بن مایه ­هاى داستانى آن مورد بررسی قرار می­ گیرد.
هدف از این مقاله معرفی یکى از منظومه ­هاى معروف نزد مردم، و معطوف داشتن توجه خوانندگان به ارزش­هاى داستانی آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Narrative Bases of the Fable Bahram & Golandam

نویسنده [English]

  • Hassan Zolfaghari
Assistant Professor Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Lyric is one of the most extensive literary genres. This field is the extended Persian lyric poetry and the continuation of iambic verse. Associating narrative with poetry and presenting it in the form of couplet poem and creating masterpieces such as Nezami’s Khamseh and Vis and Ramin made this field flourish. Bahram and Golandam is one of the lyrics that a poet named Aminoddin Mohammad with the pen name Safi from Sabzevar has recited in ninth and tenth centuries. The verse has been attributed to Shamsoddin Katebi Neyshaboori in some sources. In this article, the relation is rejected and after the account of the narrative, the verses and the person that has recited it are introduced. We also consider briefly its narrative motifs. The objective of this article is to introduce one of the famous verses in the opinion of people so that the readers may understand its stylistic and linguistic values and also its plots.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bahram and Golandam
  • romantic verses
  • mistake
  • Aminoddin Mohammad
  • narrative