بررسی رمان «گلنار و آیینه» از منظر نقد روانکاوانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

10.29252/kavosh.2025.22107.3618

چکیده

«گلنار و آیینه» رمانی از محمد اعظم رهنورد زریاب نویسنده نامدار افغانستانی است. هسته این روایت، تحول روحی «ربابه»، دختری رقاصه و اهل کابل است که نسب او شش نسل قبل به «گلنار»، رقصنده آیینی دربار یک مهاراجه می‌رسد. گلنار یک بار در اقدامی شگفت‌، با تصویر خود در آیینه رقابت کرده و با پیروزی بر آن به نیرویی شگفت‌انگیز دست یافته است. ربابه– که در اواخر رمان به گلنار تغییر نام می‌دهد- هم بر آن است که روزی بتواند همانند گلنار، تصویرش را در آیینه از پای درآورد. به این ترتیب «غیر» پنداشتن تصویر درون آیینه و رقابت با او، موضوع اصلی این رمان است که رمزگشایی از آن می-تواند گامی در راه کشف معنای این اثر باشد. ژک لکان، روانکاو پسافرویدی در طراحی مراحل رشد انسان و تبدیل شدن او به «سوژه»، به نقش «دیگری» یا «غیر» توجه زیادی نشان داده و یکی از مراحل رشد را مرحله «آیینه» نام‌گذاری کرده است. او تصویر درون آیینه را نه خود انسان بلکه توهمی می‌داند که مرزهای وجودی آدمی و حضور «دیگری» را به او می‌شناساند. پژوهش حاضر با رویکرد نقد روانکاوانه، به شیوه‌ای توصیفی- تحلیلی به بررسی رمان «گلنار و آیینه» پرداخته و ضمن رمزگشایی از معنای رقابت گلنار با «دیگری» درون آیینه، سیر تحول روحی «ربابه» و تلاش او برای استحاله به گلنار را بررسی کرده است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که گلنار و ربابه به دو شیوه و در دو ساحت متفاوت با «دیگری» مبارزه کرده و با شکست آن موفق به احیای هویت راستین «خود» شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Psychoanalytic Study of the Novel 'Golnar and the Mirror'

نویسنده [English]

  • Leila Rezaei
Department of Persian Language &Literature, Faculty of Humanities, Persian Gulf University, Busheher, Iran
چکیده [English]

"Golnar and the mirror" is a novel by Mohammad Azam Rahnavard Zaryab, a famous Afghan writer. This narrative is focused on the mental transformation of "Rababe", a dancer girl from Kabul, whose ancestry goes back six generations to "Golnar", a ritual dancer in the court of a Maharaja. Golnar once, in an amazing act, competed with her own image in the mirror and gained amazing strength by winning over it. Rababah - who changes her name to Golnar at the end of the novel - also hopes for overcoming her image in the mirror. So, the main theme of the novel – as a keyword for understanding its deep meanings- is considering the mirror’s image as "other" and competing with her. Jacques Lacan, a post-Freudian psychoanalyst, paid a lot of attention to the role of "other" in forming the "subject". ‘Mirror Stage’ is an important part of Lacanian psychoanalysis. He considers the mirror’s image to be not the person, but an illusion that shows him/her the boundaries of the human existence and the presence of "another". This research has analyzed the novel "Golnar and the Mirror" in a descriptive-analytical way by applying a psychoanalytic criticism approch. It has studied the meaning of Golnar's competition with the "other" in the mirror, as well as the mental evolution of "Rababe" and his attempt to transform into Golnar. The result shows that both Golnar and Rababe fought against the "other" in two different ways and succeeded in finding the true identity of "themselves".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afghan Fictional Literature
  • Psychoanalytic Criticism
  • Other
  • ‘Golnar and the mirror’