• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1398)
دوره دوره 19 (1397)
دوره دوره 18 (1396)
دوره دوره 17 (1395)
دوره دوره 16 (1394)
دوره دوره 15 (1393)
دوره دوره 14 (1392)
شماره شماره 27
شماره شماره 26
دوره دوره 13 (1391)
اتونی, بهزاد, شریفیان, مهدی. (1392). «فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 14(27), 271-300.
بهزاد اتونی; مهدی شریفیان. "«فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*". کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 14, 27, 1392, 271-300.
اتونی, بهزاد, شریفیان, مهدی. (1392). '«فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*', کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 14(27), pp. 271-300.
اتونی, بهزاد, شریفیان, مهدی. «فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 1392; 14(27): 271-300.

«فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*

مقاله 9، دوره 14، شماره 27، پاییز 1393، صفحه 271-300  XML اصل مقاله (227 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
بهزاد اتونی 1؛ مهدی شریفیان2
1دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدان
2دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده

 

در روانشناسیِ تحلیلی ِ یونگ، روان، به سه بخشِ: خودآگاه، ناخودآگاهِ فردی و ناخودآگاهِ جمعی تقسیم می‌گردد. ناخودآگاه جمعی، مربوط به یک فرد نیست بلکه بین همۀ مردم، از نژادها و فرهنگهای مختلف، مشترک است. این ناخودآگاه جمعی، مخزنی است برای کهن نمونه‌ها، که از ادوار کهن، نسل به نسل به ما رسیده است. یکی از این کهن نمونه‌ها که جایگاهی بس ویژه، در مکتب روانشناسی تحلیلیِ یونگ دارد، «فردیّت» یا «تفرّد» است. رشد و بالشِ این کهن نمونه در فرد، باعث می‌گردد که شخص به تمامیّت و یکپارچگی روانی دست یابد و به نوعی خود شناسی نائل آید؛ و این «خودشناسی» و «فردیّت» هنگامی رخ می‌دهد که فرد، فقط به بخشِ خودآگاهِ روانِ خویش توجّه ننماید، بلکه سفری نیز به عالم ناخودآگاهیِ خویش داشته باشد و با عناصر ناشناختۀ آن روبه­رو گردد، و در فرجام، میانِ خودآگاه و ناخودآگاهِ خویش، سازش و آشتی برقرار نماید.
بهمن نامۀ حکیم ایرانشاه بن ابی الخیر، یکی از داستانهای اسطوره‌ای و حماسی است که در بخش سوم آن، قهرمان داستان، بهمن، با قدم نهادن به عالم ناخودآگاهی و توجّه به پیغامهایِ «خود» )(Self، به یکپارچگی و تمامیّت روانی دست می‌یابد و به اصطلاح روانشناسان، به « فردیّت» می‌رسد. وی برای رسیدن به فردیّت، مراحلی را پشت سر می‌نهد، که در این جستار، از دیدگاه روانشناسیِ تحلیلیِ یونگ، به آن پرداخته می‌شود.
  


 
 
 
 
 
کلیدواژه ها
ناخودآگاه جمعی؛ کهن نمونه؛ بهمن؛ فردیّت
عنوان مقاله [English]
“Individualization“ in Epic of Bahman-Nameh
نویسندگان [English]
Behzad Atooni1؛ Mehdi Sharifian2
1ph.D Candidate of Bu. Ali Sina University
2Associate of Bu Ali Sina University
چکیده [English]
Kavoshnameh
In Jung’s analytical psychology, psyche divides to three parts: conscious,
personal unconscious and collective unconscious ones. Collective
unconscious is not related to just one person, but, is common among all
people.
This collective unconscious is a source to study archetypes that have
been reached from ancient time. One of the archetypes, that has particular
dignity in school of analytical psychology of Jung, is “individualization”.
Development of this archetype cause
s perfection in psyche. And this
perfection happens when a person does not attend to conscious alone, but
travels to unconscious world and faces with unknown elements; and in
conclusion, makes peace between conscious and unconscious.
Ebne abel
-
kheir’s Bah
man
-
Nameh is one of the mythological and epical
story that in its third section, Bahman, arrives to psychological perfection
and “individualization”, with attention to his unconscious world. He passes
some stages to arrive at “individualization”. The prime
concern of the
present paper is to pay attention to this aspect, i.e. individualization.
 
کلیدواژه ها [English]
Collective unconscious, archetype, Bahman - Nameh, Individualization
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,135
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.