نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The new outlook on metaphor opposes the traditional outlook. The new idea of the outlook rejects the idea that metaphors have an absolutely linguistic and literary nature. This outlook introduced by Lakoff and Johnson in their work called "Metaphors". Liveby (1980) believes that people make use of metaphors in their daily lives. Metaphorical attitude of Suhravardi makes allegory a dominant rhetorical element in his style. To show his theosophical world, Suhravardi mostly used metaphoric concepts. In this paper, by referring to the ontological system of Suhravardi which is known under the name of “Hikmat-I Ishragh”; the relation between mystical experience and metaphorical language in Suhravardi’s "Aghl-e- Sorkh" is examined. The theory of conceptual metaphor is being used as theoretical frame work. In conclusion by recognizing the function of “"God is light” and “Spirit is bird” as macro metaphors it is possible to analyze the metaphorical system and cornerstone of thoughts of Suhravardi. Metaphorical mapping makes appropriate categories for Suhravardi 's abstract analysis and shows intratextual coherence of "Aghl-e- Sorkh" with primary mapping.
کلیدواژهها [English]
1. قرآن کریم.
2. آلستون، ویلیام، (1389)، «تجربۀ دینی: ادراک خدا»، درباره تجربۀ دینی، گزیدۀ مایکل پترسون [و دیگران]، تهران: هرمس.
3. اتّو، رودلف، (1380)، مفهوم امر قدسی، ترجمۀ همایون همتی، تهران: نقش جهان.
4. استیس، والترترنس، (1367)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، چاپ سوم، تهران: سروش.
5. امینرضوی، مهدی، (1391)، سهروردی و مکتب اشراق، ترجمۀ مجدالدین کیوانی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
6. پورنامداریان، تقی، (1378)، رمز و داستانهای رمزی در ادبیات فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
7. -----------، (1390)، عقل سرخ، شرح و تأویل داستانهای رمزی سهروردی، تهران: سخن.
8. جیمز، ویلیام، (1393)، تنوع تجربۀ دینی، ترجمۀ حسین کیانی، چاپ دوم، تهران: حکمت.
9. سعیدی، گلبابا، (1383)، فرهنگ اصطلاحات ابن عربی، تهران: شفیعی.
10. سهروردی، شهابالدین، (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج3، به تصحیح و مقدمۀ هانری کربن و سید حسین نصر، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11. سیدعرب، حسن، (1391)، نقد و تحلیل رویکردهای معاصران به سهروردی، تهران: هرمس.
12. شفیعیکدکنی، محمدرضا، (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
13. شهرزوری، شمسالدین محمد، (1396ق.)، نزهه الارواح و روضه الافراح فی تاریخ الحکماء و الفلاسفه، تصحیح سید خورشید احمد، حیدرآباد، دایرهالمعارف العثمانیه.
14. فتوحی رودمعجنی، محمود، (1391)، سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها)، تهران: سخن.
15. قائمینیا، علیرضا، (1391)، «استعارههای مفهومی در آیات قرآن»، زبان استعاری و استعارههای مفهومی، تهران: هرمس.
16. قطبالدین شیرازی، (1380)، شرح حکمهالاشراق، به اهتمام عبدالله نورانی وصال و مهدی محقق، سلسله دانش ایرانی، شمارۀ50، انتشارات مطالعات اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه مکگیل کانادا.
17. کربن، هانری، (1358)، ارض ملکوت: کالبد انسان در روز رستاخیز از ایران مزدایی تا ایران شیعی، ترجمۀ سید ضیاءالدین دهشیری، تهران: مرکز ایرانی مطالعۀ فرهنگها.
18. ---------، (1391)، چشماندازهای معنوی و فلسفی: اسلام ایرانی، ج2، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
19. لیکاف، جرج و مارک جانسون، (1394)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمۀ هاجر ابراهیمی، تهران: نشر علم.
20. مجتهدی، کریم، (1393)، سهروردی و افکار او: تاملی در منابع فلسفه اشراق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21. ملکیان، مصطفی، (1381)، راهی به رهایی، تهران: موسسه نگاه معاصر.
22. -----------، (1386)، درسگفتار عرفان مقایسهای، تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب.
23. نصر، سید حسین، (1386)، سه حکیم مسلمان، چاپ ششم، تهران: امیرکبیر.
24. نویا، پل، (1373)، تفسیر قرانی و زبان عرفانی، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
25. هاوکس، ترنس، (1390)، استعاره، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز، چاپ چهارم.
26. یاکوبسن، رومن، (1390)، «قطبهای استعاری و مجازی در زبانپریشی»، زبانشناسی و نقد ادبی، ترجمۀ مریم خوزان و حسین پاینده، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
ب) مقالات: