تحلیل محتوایی کمی-کیفی عناصر داستانی قصه های رسول پرویزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار/دانشگاه پیام نور استان قم

10.29252/kavosh.2021.11893.2525

چکیده

بازخوانی و نقد تحلیلی آثار نویسندگان نسل دوّم داستان­ نویسی معاصر ایران، با ابزار و روش­ های نوین نویسندگی، جدا از کشف برخی از زوایای پنهان این آثار، برخی از توانایی­ ها یا کاستی­ های فن داستان­ نویسی نویسنده را نیز روشن می­ سازد. در این پژوهش، کلّیّه داستان­ های رسول پرویزی از زاویه هشت عنصر مهم داستان­ نویسی، به تفصیل نقد و بررسی شده است.
روش مطالعه پژوهش حاضر، کتابخانه­ ای با رویکرد تحلیلی-توصیفی و با استقراء تام صورت پذیرفته است. نتایج به دست آمده در این تحقیق بیانگر آن است که رسول پرویزی از به­ کارگیری شگردهای مدرن داستان­ نویسی، بهره ­نبرده­ است؛ بدین معنا که شخصیّت­ ها اغلب ایستا هستند؛ پیرنگ ­ها بیشتر باز و خاطره گونه ­اند و داستان­ ها دارای وحدت موضوع و وحدت زمان و مکان نیستند. در مقابل، به­ کارگیری زبان طنز، شناخت کامل از شخصیّت­ های داستان در یک جغرافیای واحد و صمیمیّت در روایت، مابه ازای مناسبی است برای جبران فقدان صناعات جدید در مسیر جذابیّت داستان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The quantitative-qualitative content analysis of fictional elements in Rasoul Parvizi's stories

نویسنده [English]

  • miohamad movahedi
Assistant Professor /Payame Noor University
چکیده [English]

The review and critical analysis of the works of writers in the second generation of Iranian contemporary story telling with new means and methods of writing clarify some of the abilities and drawbacks of narration technique of writers apart by detecting some of the hidden aspects of these works. In this research, all of Rasoul Parvizi's stories have been criticized and analyzed in detail based on eight important elements of storytelling. Methodologically, the present study is based on library work with an analytical-descriptive approach. It has been conducted through complete inductivity. The results of this research demonstrate that Parvizi seldom uses the new styles of narration and using them in some cases is due to the nature of his writing and unconsciousness rather than his contemplation and previous thought. In contrast, the use of comic language, the full recognition of the characters in a single geography and intimacy in narration compensate for the lack of new styles in attracting the audience.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rasoul Parvizi
  • Story elements
  • Writing style
  • Comic language
  1. الف) کتاب­ها

    1. بهزادی، علی (1388)، شبه خاطرات، نشر عطایی، تهران.
    2. پرویزی، رسول (1387)، قصّه­های رسول، تهران، انتشارات آیینه جنوب.
    3. زندیان، ماندانا (1392)، بازخوانی ده شب (جوانمرگی در ادبیّات، متن سخنرانی هوشنگ گلشیری)، هامبورگ، نشر بنیاد داریوش همایون برای مطالعات مشروطه خواهی.
    4. سیدحسینی، رضا (1381)، مکتب­های ادبی، چاپ دوازدهم، تهران، موسسه انتشارات نگاه.
    5. فورستر، ادوارد مورگان (1391)، ترجمه ابراهیم یونسی، چاپ ششم، تهران، مؤسسه انتشارات نگاه.
    6. لاج، دیوید و همکاران (1389)، نظریه­های رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیستم، ترجمه حسین پاینده، تهران، نیلوفر.
    7. محمّدی، محمد هادی و زهره قایینی (1382)، تاریخ ادبیّات کودکان ایران، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیّات کودکان، تهران، نشر چیستا.
    8. مک کافری، لری (1379)، ادبیّات پسامدرن (گزارش، نگرش، نقادی)(مجموعه مقالات)، ترجمه و تدوین پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز.
    9. مک­کی، رابرت (1382)، داستان (ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی)، ترجمه محمد گذرآبادی، تهران، انتشارات هرمس.
    10. مندنی­پور، شهریار (1383). کتاب ارواح شهرزاد (سازه­ها، شگردها و فرم­های داستان نو)، تهران، ققنوس.
    11. میرصادقی، جمال (1388)، عناصر داستان، چاپ ششم، تهران، انتشارات سخن.
    12. میرعابدینی، حسن (1392)، تاریخ ادبیّات داستانی ایرانی، تهران، نشر سخن.
    13. می­یور، ادوین (1374). ساختار نوول، مترجم فرخ تمیمی، تهران، انتشارات بزرگمهر.
    14. یونسی، ابراهیم (1382)، هنر داستان­نویسی، چاپ هفتم، تهران، مؤسسه انتشارات نگاه.

    ب) مقاله­ها

    1. بهارلو، محمّد (1389)، ققنوس، هفته نامه بیرمی، (ویژه نامه ادبی رسول پرویزی، آن مرد قصه نویس2)، شماره 6، بوشهر ص 4.
    2. --------- (1389)، «معنا باید از درون متن بجوشد، مصاحبه رضا شبانکاره با محمّد بهارلو»، ققنوس، هفته نامه بیرمی، (ویژه نامه ادبی رسول پرویزی، آن مرد قصه نویس2)، شماره 6، بوشهر، ص6.
    3. کشاورز، محمّد و مصطفی گرجی (1393)، «بررسی و تحلیل نمود زیر طبقات در آثار رسول پرویزی»، مجله جامعه­شناسی هنر و ادبیات، شماره 1، صص 21-1.
    4. حاج­دایی، فریبا (1389)، «رسول پرویزی خاطره­نویس صادق»، ضمیمه ادبی ققنوس، هفته نامه بیرمی، (ویژه نامه ادبی رسول پرویزی: آن مرد قصه نویس1)، شماره 5 ، ص6.
    5. بوفن (1336)، «درباره سبک»، ترجمة محمّدجعفر محجوب، ماهنامه صدف، نشریه دانشکده ادبیات تبریز، ش2، آبان ماه، صص 108-112.
    6. پرویزی، رسول (1347)، «گفتگویی با رسول پرویزی در زمینه هنر و ادبیّات»، فردوسی، ش 892 ، صص21-24.
    7. رضایی، احمد و الهه رستمی (1391)، «بررسی و تحلیل مقایسه­ای مؤلفه­های مکتب رئالیسم در دو داستان دوستی خاله خرسه جمالزاده و زار صفر پرویزی»، مجله مطالعات داستانی سال اول شماره 2، صص-33 18.
    8. زارع جیرهنده، سارا و علی­ اکبر باقری­خلیلی (1395)، «شگردهای طنزپردازی رسول پرویزی در کتاب شلوارهای وصله دار»، نشریه کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، شماره 33، صص 333-305.